All Good Things
(USA 2010, 97 min)
Andrew Jarecki • Ryan Gosling, Kirsten Dunst, Frank Langella, Philip Baker Hall
All Good Things utforsker mysteriet rundt en unik mann som kunne ha hatt alt. Med 80-tallets ekstravaganse og overflod som bakteppe gifter David Marks, sønn av en mektig eiendomsmagnat, seg med Katie, en vakker student fra arbeiderklassen. Sammen rømmer de byen til fordel for et idyllisk liv på landet i Vermont – bare for å bli lokket tilbake av Davids far. Etter hjemkomsten tar Katie opp igjen medisinstudiene og begynner å skape seg et liv. Men mens Katie blir mer og mer selvstendig, blir David mystisk nok mer voldelig og kontrollerende. Familiehemmeligheter blir etter hvert avslørt, samtidig som Katie forsvinner sportløst. Mange år senere, da Katies beste venn blir funnet død, slår en politibetjent og en ivrig journalist seg sammen for å få gjenåpnet den uløste saken. Med David som hovedmistenkt, baner Marks-familiens mørke hemmeligheter vei mot den opprørende sannheten. (Cover)
Capturing the Friedmans
(USA 2003, 235 min)
Denne filmen tar for seg læreren Arnold Friedman, som lever et trygt forstadliv på seksti- og syttitallet med sin kone og sine tre sønner. Han har et lidenskapelig forhold til bilder og til å filme med sitt Super-8 kamera. Han har en lidenskap til. Han er pedofil og får tilsendt noen blader i posten av likesinnede. Dette oppdager politiet og mannen blir arrestert. Da dette kommer ut, er det flere av hans elever som forteller politiet at de er blitt misbrukt seksuelt - både av læreren og hans yngste sønn. Fra dette punkt i historieberetningen tar så CAPTURING THE FRIEDMANS fullstendig av som et dokument full av motsetninger, hvor alle som intervjues synes å være fanget inn av selvmotsigelser. Hovedpersonen selv er død. Han tok sitt liv som følge av dommen han og hans sønn fikk. Og de overlevende fikk også sine liv ødelagt. Dette er en historie som minner mye om Bjugn-saken og en film som får oss til å tenke igjennom hvilke kriterier hver av oss har for sannhet og løgn, rett og galt. Filmen er drepende skremmende ved at du faktisk ikke vet hva som er sannheten etter å ha sett den - bare at i denne histories kjølvann finnes kun tapere. Og et menneske, som ikke lenger trodde han var verdig å leve lenger og følgelig tok sitt liv. (NFI)