INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Michael Moore (regi)
Bowling for Columbine
(CAN+USA+DEU 2002, 115 min)
Er amerikanere gale etter våpen - eller ganske enkelt gale? Samfunnsrefseren Michael Moore jakter på svaret.
Hvorfor blir amerikanernes høyt verdsatte frihet dynket i så mye blod? Michael Moore ser etter sannheten gjennom et filter av humor og sarkasme. Han oppsøker hjertet av USA for å finne svaret.
Utgangspunktet for filmen er skytetragedien på Columbine high school i Littleton, Colorado, der 12 elever og en lærer ble drept av to elever som avsluttet massakren med å ta sitt eget liv. Moore tar også en avstikker til nabolandet Canada, der våpenbruken og frykten for blind vold er langt mer beskjeden.
Moore lar både mannen i gata og maktpersonene komme til orde om sitt forhold til våpen sett i lys av tragedien på Columbine. Sjokkrockeren Marilyn Manson, "South Park"-skaper Matt Stone (som var elev på Columbine) og filmikonet Charlton Heston er noen av dem som forsøker å forklare hvorfor det enkleste ofte er pistol i USA. Sistnevnte er nå leder for den mektige våpenlobbyen i USA, National Rifle Association, og har en lav stjerne hos Moore. Ironisk nok er Moore selv medlem i NRA.
Skyldes våpenvolden rasemotsetninger? Grunnloven? Tja, det får hver og en vurdere. Men du har aldri fått presentert amerikansk historie på mer vanvittig og underholdende vis. Og under den respektløse overflaten ligger et dypt alvor fra en mann som vil provosere frem endringer.
Capitalism - A Love Story
(USA 2009, 122 min)
20 år etter den mesterlige debuten Roger & Me returnerer Michael Moore til temaet han har belyst gjennom en lang karriere: De grådige storkonsernenes sterkt uheldige effekt på den jevne amerikaners liv - en innvirkning som også kan spores til oss i andre deler av verden. Denne gangen er hoggestabben mye større enn General Motors og åstedet lang mer utstrakt enn Moores hjemby Flint i Michigan. Fra den amerikanske midtvesten, via maktens korridorer i Washington og de globale finanssentrene på Manhattan, tar Moore oss med på en reise til ubeskrevne territorier.
Med både humor og langt sterkere midler utforsker regissøren følgende tabu: Hvilken pris må Amerika betale for sitt kjærlighetsforhold til kapitalismen? For et forhold som en gang var så uskyldig, men nå er en amerikansk drøm omgjort til mareritt, hvor innbyggerne betaler med sine jobber, hjem og oppsparte midler? Michael Moore tar oss med inn i vanlige menneskers hjem og viser liv som har blitt snudd fullstendig på hodet. (Cover)
EKSTRAMATERIALE:
- NY Times Pulitzer Prize Winner Chris Hedges on The Killing Machine known as Capitalism
- The Rich Don’t Go To Heaven (There’s a Special Place Reserved For Them!)
- Congressman Cummings Dares to Speak the Unspeakable
- Harvard Professor Elizabeth Warren on How Wall Street got away with Murder
- How to Run the place where You work
- Sorry, House-Flippers and Banks – You’re toast in Flint, MI
- The Bank Kicks them out, Max kicks them back in
- The Omnivore’s Dilemma? It’s capitalism
Fahrenheit 9/11
(USA 2004, 122 min)
Michael Moore er en filmatisk essayist med et klart mål med sine meninger, sitt mot og sitt engasjement. Moore sparker alltid oppover, han utfordrer og avslører dem som besitter makten i USA. I sin nyeste film er tidsrammen for essayet George W. Bushs første periode som amerikansk president. Fra valget som falt i republikaneren Bushs favør med minst mulig margin i forhold til demokraten Al Gore, til den pågående krigen i Irak. I sentrum av denne epoken ligger selvfølgelig angrepet på World Trade Center 11. september 2001, og det er ut i fra denne dramatiske hendelsen at Moore spinner sine sammenhenger og nådeløst fremmer sine avsløringer om den amerikanske presidenten og hans forretningsmessige forbindelser til Bin Laden-familien i Saudi-Arabia. Moore sår også begrunnet tvil om forutsetningene til krigene i Afghanistan og Irak, og han belyser alle disse konfliktområdene, og legger fram fakta, på en subjektiv måte. Moore tar parti for "den lille mann", som står overfor et svært uoversiktlig maktapparat, og i Moores framstilling pensles konspirasjonsteorier fram.
Fahrenheit 9/11 vant både Gullpalmen og FIPRESCI prisen ved filmfestivalen i Cannes i 2004.
Roger & Me
(USA 1989, 87 min)
Roger og Meg / Roger and Me
Moore prøver her utholdende og lattervekkende å gjøre det enhver arbeider drømmer om; snakke med mannen på toppen. General Motors planlegger å legge ned fabrikken i Michael Moores hjemby Flint i Michigan. Moore prøver derfor å få til et møte med General Motors styreformann Roger Smith, og overtale ham til å besøke Flint, og dette er er rammen rundt en film som bruker humor på en overveldende måte. Roger & Me kjemper for folk fremfor fortjeneste og øser utspekulert satire over amerikansk næringsliv idet den viser hvordan Flint-folket hanskes med økonomiske innstramminger.
I 1989 kom Michael Moore i triumf stormende inn i det amerikanske filmskapermiljøet med Roger & Me, en hysterisk morsom og gjennomtrengende banebryter i den uavhengige filmbevegelsen. I 2003 vant han Oscar for beste dokumentarfilm, og i 2002 juryens spesialpris ved filmfestivalen i Cannes, for Bowling for Columbine.
Sicko
(USA 2007, 118 min)
Pass på å ikke bli syk om du vil overleve i USA.
I dagens USA kan en amerikaner få sitt liv ødelagt - kanskje til og med avsluttet - på grunn av svikt i helsevesenet. Sicko viser tydelig at krisen ikke bare påvirker de 47 millioner menneskene uten sykeforsikring, men også millioner av andre som pliktoppfyllende har betalt sin forsikringspremie i en årrekke. Ifølge filmskaperen Moore kan problemene i helsevesenet knyttes til to årsaker - industriens pengehunger og Nixon. (Cover)
EKSTRAMATERIALE:
Raising Money to Fight Cancer
H.R. 676 (Sicko Goes to Washington)
Is Norway Utopia?
General Electric in France
Religious Freedom
Father Mike
Sicko Los Angeles Premiere
“Alone Without You” Music Video Performed By Tom Morello
Interviews
Tony Benn: A Champion For The People