Meshi
(JPN 1951, 97 min)
Repast
Mikio Naruse • Ken Uehara, Setsuko Hara, Yukiko Shimazaki, Yôko Sugi, Akiko Kazami, Haruko Sugimura, Ranko Hanai, Kan Nihonyanagi, Keiju Kobayashi
Mikio Naruse (1905-1969) er en av de virkelig store innen eldre japansk film. Han har vunnet utallige priser, filmene var ofte skikkelig publikumssuksesser i hjemlandet og han var faktisk den første japanske regissøren til å gjøre seg kjent i vesten - et helt tiår før Kurosawa med "Rashomon". Likevel er han ganske ukjent utenfor Japan. Naruse har skapt noen av de mest rørende og vakreste filmene om 'vanlige folks liv'. Han har hat et spesielt fokus på det komplekse emosjonelle rundt kvinner. Karakterene hans er mennesker som nekter å godta offerrollen og som er på konstant og ukuelig jakt etter lykken - selv om det virker håpløst. (NFI)
Nagareru
(JPN 1956, 117 min)
Flowing
Mikio Naruse • Kinuyo Tanaka, Isuzu Yamada, Hideko Takamine, Mariko Okada, Haruko Sugimura, Sumiko Kurishima, Chieko Nakakita, Natsuko Kahara, Seiji Miyaguchi, Daisuke KatôNobuo Nakamura
Mikio Naruse (1905-1969) er en av de virkelig store innen eldre japansk film. Han har vunnet utallige priser, filmene var ofte skikkelig publikumssuksesser i hjemlandet og han var faktisk den første japanske regissøren til å gjøre seg kjent i vesten - et helt tiår før Kurosawa med "Rashomon". Likevel er han ganske ukjent utenfor Japan. Naruse har skapt noen av de mest rørende og vakreste filmene om 'vanlige folks liv'. Han har hat et spesielt fokus på det komplekse emosjonelle rundt kvinner. Karakterene hans er mennesker som nekter å godta offerrollen og som er på konstant og ukuelig jakt etter lykken - selv om det virker håpløst. (NFI)
Yama no oto
(JPN 1954, 96 min)
Sound of the Mountain
Mikio Naruse • Setsuko Hara, Sô Yamamura, Ken Uehara, Yôko Sugi, Teruko Nagaoka, Yatsuko Tanami, Chieko Nakakita, Rieko Sumi, Hisao Toake
Mikio Naruse (1905-1969) er en av de virkelig store innen eldre japansk film. Han har vunnet utallige priser, filmene var ofte skikkelig publikumssuksesser i hjemlandet og han var faktisk den første japanske regissøren til å gjøre seg kjent i vesten - et helt tiår før Kurosawa med "Rashomon". Likevel er han ganske ukjent utenfor Japan. Naruse har skapt noen av de mest rørende og vakreste filmene om 'vanlige folks liv'. Han har hat et spesielt fokus på det komplekse emosjonelle rundt kvinner. Karakterene hans er mennesker som nekter å godta offerrollen og som er på konstant og ukuelig jakt etter lykken - selv om det virker håpløst. (NFI)