Born to be Bad
(USA 1950, 94 min)
Syndig uskyld
Nicholas Ray • Joan Fontaine, Robert Ryan, Zachary Scott, Joan Leslie, Mel Ferrer
Den tilsynelatende gode og uskyldige Christabel Caine ødelegger forlovelsen mellom Donna Forster og den rike Curtis Carey, for selv å gifte seg med Carey. Hun er imidlertid forelsket i forfatteren Bradley og for å treffe ham lyver hun for sin mann. Det blir skilsmisse - Donna og Curtis finner hverandre igjen - mens Christabel fortsetter å ødelegge andre ektepar. (Cover)
In a Lonely Place
(USA 1950, 93 min)
Nakne nerver / Nattens nerver
Nicholas Ray • Humphrey Bogart, Gloria Grahame, Frank Lovejoy, Carl Benton Reid, Art Smith, Jeff Donnell
En av tidens beste noir-filmer! Bogart er en livtrett manusforfatter som blir mistenkt for å ha tatt livet av en ung kvinne. Noir-ikon Gloria Grahame blir likevel forelsket i den talentfulle drukkenbolten. En spydig film om Hollywood med mange tolkningsmuligheter. Er Bogart skurken eller offeret? I tillegg til å være en uhyre spennende film, viser den også hvilke evner Bogart hadde som skuespiller, her gestalter han et meget sammensatt menneske så troverdig at det nok bare var filmens anti-Hollywood-holdning som forhindret en Oscar-pris.
Rebel Without a Cause
(USA 1955, 107 min)
Rotløs ungdom
Nicholas Ray • James Dean, Natalie Wood, Plato, Jim Backus, Ann Doran, Corey Allen, Sal Mineo, Dennis Hopper,
Det er tidlig 50-tall. Jerngrepet etter den annen verdenskrig har sluppet taket og optimismen råder. Ungdommen har for første gang i historien tid og penger til sin egen ungdomskultur. Alt er tilsynelatende idyll. Men noen fant seg ikke til rette i dette Hiroshimas nachspiel. Det er disse Rotløs ungdom handler om. Filmen tar opp tema som tilhørighet, identitet, gjengmentalitet, ungdomskriminalitet og foreldregenerasjonens svik. Men kanskje mest handler Rotløs ungdom om en generasjons uartikulerte opprør mot samfunnets falskhet. Og under ulmer frykten for atombomben.
Handlingen fører oss til en soveby nær Los Angeles. Jim (James Dean) har nettopp ankommet en ny by sammen med sine foreldre, etter at de har forflyttet seg fra sted til sted for å slippe unna skandalene som har kommet i kjølvannet av sønnens kriminelle adferd. Det er kvelden før første skoledag og vi møter Jim i det han blir bragt inn til fyllearresten. Hele handlingen utspiller seg i løpet av de neste 24 timene, der vi følger Jims kamp for å bli akseptert for den han er - på skolen, i gjengen og hjemme hos foreldrene. Vi for se den forrykende knivkampen mellom Jim og gjenglederen, og også den skjebnessvangre "chicken-run" scenen, der det gjelder å kjøre raskest mulig med bil mot et stup, for så å være sistemann til å kaste seg ut. Etterhvert ser vi hvordan Jim finner varme og trygghet hos venninnen Judy, og hvordan de selv tar seg av den enda mer utsatte vennen Plato. Alt fortalt uten sentimentalitet i vakre cinemascope-bilder.
Rotløs ungdom har kommet seg helskinnet gjennom Hollywood-maskineriets drømmefabrikk og har oppnådd sin velfortjente kult- og klassikerstatus først og fremst takket være to forhold: Nicholas Rays fintfølende regi og James Deans stilskapende og hyperfølsomme spill. Noen sier det hviler en forbannelse over de som deltok i filmen. James Dean døde før filmen fikk premiere, og den da 19 år gamle Dennis Hopper er faktisk en av de få gjenlevende av ungdomsgjengen som spilte i filmen. Nicholas Ray, som den sta outsideren han var i Hollywood, fikk ikke laget en eneste film i løpet av de siste 20 årene han levde. Kanskje var det en mager trøst at han på slutten ble gjenstand for stor kultdyrkelse, fra blant annet cineaster som Wim Wenders og Jim Jarmusch.