INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Stanley Donen (regi)
Funny Face
(USA 1956, 99 min)
Forelsket I Paris
Stanley Donen • Audrey Hepburn, Fred Astaire, Kay Thompson, Michel Auclair, Robert Flemyng
I den Oscar-nominerte klassikeren, slår Audrey Hepburn og Fred Astaire seg sammen og viser sine synge- og danseferdigheter i denne tidløse musikalen. Når redaktøren av et stort moteblad (Kay Thompson) og hennes fotograf Dick Avery (Fred Astaire) leter opp en bokhandel for deres neste bildetaking, oppdager Dick det unike ansiktet til bokhandler og amatørfilosof Jo Stockton (Audrey Hepburn). Jo havner raskt i Paris og blir omvandlet til en verdenskjent supermodell. Samtidig forelsker hun seg i fotografen som først la merke til hennes blide, festlige ansikt. Denne romantiske musikalen ble spilt inn i naturlige omgivelser i Paris og gir oss de minneverdige sangene av George og Ira Gershwin, deriblant ”Let’s Kiss and Make Up”, ”How Long Has This Been Going On?” og ”He Loves and She Loves." (Cover)
EKSTRAMATERIALE:
-The Fashion Designer And His Muse
- Parisian Dreams
- Paramount In The 50´s
- Retrospective Featurette
- Photo Gallery
Indiscreet
(GBR 1958, 95 min)
"De beste mennene er allerede kapret," klager den dyktige skuespillerinnen Anna Kalman (Ingrid Bergman) rett før den velstående amerikanske diplomaten Philip Adams (Cary Grant) spaserer inn i livet hennes. Det er kjærlighet ved første blikk, men forholdet tar en brå vending når Anna oppdager at Philip skjuler en overraskende hemmelighet, og hun klekker ut det hun tror er den perfekte planen for hevn! En såret kvinnes forsøk på revansje har aldri vært mer underholdende enn i denne vittige komedien fra den anerkjente regissøren Stanley Donen (Funny Face). (Cover)
On the Town
(USA 1949, 98 min)
Gledens New York / Ute på livet
New York, New York, it’s a wonderful town – særlig når gastene Gene Kelly, Frank Sinatra og Jules Munshin har landlov og 24 timer på å få med seg severdighetene… og når de severdighetene inkluderer Ann Miller, Betty Garrett og Vera-Ellen. Filmen er regissert av Kelly og Stanley Donen, basert på en Broadwaysuksess, og inneholder Oscarvinnende musikk. On The Town endret det filmmusikalske landskapet og viste filmskapere hva som kunne gjøres på location. Levende, aktiv, ekte – det var hva en musikal kunne være.
Seven Brides for Seven Brothers
(USA 1954, 102 min)
Bruderov / Syv bruder for syv brødre
Stanley Donen • Howard Keel, Jeff Richards, Russ Tamblyn, Tommy Rall, Marc Platt, Matt Mattox, Ruta Lee, Jacques d'Amboise, Jane Powell
Jane Powell (Royal Wedding) og Howard Keel (Show Boat) har hovedrollene i denne spektakulære musikalen fylt av fabelaktige kjærlighetssanger og imponerende dansenumre.
Filmen fikk en Oscarpris i 1954 for beste musikk og ble i tillegg nominert i fire andre kategorier, inkludert beste film og beste manus. Med minneverdige sanger som "Bless Yore Beautiful Hide" og "Goin' Co'tin" er Bruderov en "uendelig kilde til den beste fornøyelse på alle måter" (Los Angeles Times). Når den hardbarkede nybyggeren Adam (Keel) får den lokale skjønnhet, Milly (Powell), til å sveve på forelskelsens vinger, blir hele byen skaket i grunnvollene. Men ingen blir mer overrasket enn Milly, som ikke bare får ansvaret for å lage mat og stelle for Adam - men også de seks brødrene hans! Milly lar seg ikke vippe av pinnen og ganske snart må ungkarene finne seg i at pipen får en annen lyd - og om ikke lenge danser de i glede over seks bruder!
Singin' in the Rain
(USA 1952, 99 min)
En mer oppløftende ("I'm laughing at clouds so dark high above") og opplysende (om filmindustriens omlegging fra stumfilm til lydfilm) film skal du lete lenge etter. Det ene gnistrende sang- og dansenummeret etterfølger det andre. Ikke som langtekkelig gjesp, men som humoristiske og oppfinnsomme handlingsframdrivere. Gene Kelly, Donald O'Connor og Debbie Reynolds viser alle fram imponerende atletiske danseferdigheter. Men mest av alt er dette en film som med stor kjærlighet og skarpt vidd karrikerer mange av bransjens aktører; tøffe regissører som anser filmsettet å være en slagmark, koketterende skuespillere som vet hvor viktig image er for deres potensielle stjernestatus, hjernedøde sladrespaltister, naive pikebarn mer seriøse ambisjoner som gjerne hopper ut av kjempebløtkaker for å bli en del av show biz, forvirrede produsenter og overstimulerte stjerner som tror litt for mye på sine egne presseagenter.
Spørsmålet er om ikke dette overflødighetshornet av en optimistisk 50-talls film er den filmen som best speiler filmen som populært massemedium. Velkommen til et møte med et av Hollywoods aller fineste øyeblikk!