INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Hiroshi Teshigahara (regi)
Antonio Gaudí
(JPN 1984, 72 min)
Gaudi, Antonio
Hiroshi Teshigahara's kamera tar oss med over, under, rundt, og inn i bygninger og en park designet av Antonio Gaudí (1852 - 1926).
Otoshiana
(JPN 1962, 97 min)
Pitfal
Hiroshi Teshigahara • Hisashi Igawa, Sumie Sasaki, Sen Yano, Hideo Kanze, Kunie Tanaka, Kei Satô, Kazuo Miyahara
When a miner leaves his employers and treks out with his young son to become a migrant worker, he finds himself moving from one eerie landscape to another, intermittently followed (and photographed) by an enigmatic man in a clean white suit, and eventually coming face to face with his inescapable destiny. Hiroshi Teshigahara’s debut feature and first collaboration with novelist Kobo Abe, Pitfall is many things: a mysterious, unsettling ghost story, a portrait of human alienation, and a compellingly surreal critique of soulless industry, shot in elegant black-and-white.
Suna no onna
(JPN 1964, 145 min)
Woman In The Dunes
Hiroshi Teshigahara • Eiji Okada, Kyôko Kishida, Hiroko Ito, Kôji Mitsui, Sen Yano, Ginzô Sekiguchi
En lærer og insektforsker (Eija Okada) leter etter sjeldne eksemplarer i sanddynene sør i Japan. Han kommer over en avsidesliggende landsby og blir tilbudt å tilbringe natten hos en enke (Kyôko Kishida) som bor i et hus i en grop som hele tiden er truet av å bli begravet av sanden. Landsbyboerne holder ham fanget og tvinger ham til å hjelpe kvinnen med å holde sanddynene unna.
Denne uverdige tilstanden og den sysifos-aktige kampen mot sanden blir et eksistensialistisk bilde av menneskelivet. De tilbaketrukne landsbyboerne og hovedpersonens hjelpesløshet gjør at den ofte blir beskrevet som "kafkaesque".
Hiroshi Teshigahara ble nominert til Oscar for beste regi i 1966 og beste fremmedspråklige film i 1965. Filmen fikk også Gullpalmen og Juryens Spesialpris ved festivalen i Cannes i 1964.
Tanin no kao
(JPN 1966, 124 min)
Face Of Another, The
Hiroshi Teshigahara • Tatsuya Nakadai, Mikijiro Hira, Kyôko Kishida, Miki Irie, Eiji Okada, Minoru Chiaki
A staggering work of existential science fiction, The Face of Another dissects identity with the sure hand of a surgeon. Okuyama (Yojimbo’s Tatsuya Nakadai), after being burned and disfigured in an industrial accident and estranged from his family and friends, agrees to his psychiatrist’s radical new experiment: a face transplant, created from the mold of a stranger. As Okuyama is thus further alienated from the strange world around him, he finds himself giving in to his darker temptations. With unforgettable imagery, Teshigahara’s film explores both the limits and freedom in acquiring a new persona, and questions the notion of individuality itself.