INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Louis Malle (regi)
Ascenseur pour L'Echafaud
(FRA 1958, 92 min)
Heisen til Skafottet / Lift to the Scaffold
Louis Malle • Jeanne Moreau, Maurice Ronet, Georges Poujouly
Julien Tavernier jobber for M. Carala og ligger med Mme. Caralas. Såpass får vi vite før han begår et tilnærmet perfekt drap på arbeidsgiveren sin, etterlater seg et lukket-rom-mysterie, og presterer å befinne seg i heisen i det øyeblikket strømtilførselen kuttes i hele kontorbygget. Vaktmesteren tar helg og etterlater Julien med svært begrenset mengde sigaretter og boltreplass. Resten av verden står imidlertid ikke like stille. Et ungt kjærestepar kjører av gårde med Juliens bil og alt den inneholder, tar hans identitet, og vår forsmådde morder blir snart anklaget for parets handlinger - som inkluderer verre ting enn utuktig omgang med skinnseter.
Malle gjorde seg først bemerket som assistent for Robert Bresson og som kameramann for undervannsfanatikeren Jaques-Yves Cousteau. Han ble oppgradert til medregissør på sistnevntes Le monde du silence (1956), og året etter lagde han sin debutfilm Heisen til skafottet. Som mange andre franske filmer fra denne perioden, kan denne sees som en homage til amerikansk krim og film noir. Især Hitchcocks påvirkning skinner sterkt gjennom. Fra det amerikanske forbildet stjeler han blant annet vrien med å følge morderen i begynnelsen av filmen, og dermed på sett og vis la tilskuerne ta morderens side. Det er aldri noen gåte som skal oppklares, det er en småparanoid og stillestående flukt, der morderen sitter fanget i heisen mens resten av verden jobber mot ham.
Hans bekymrete ny-enkifiserte kjæreste trasker Paris rundt i regnet, ungdommen ter seg som ungdom og politiet gjør sin del. Rundt dette ikke veldig originale plotet spant Louis Malle en veldig original film. Filmen er delt inn i tre deler, kan tidvis virke abstrakt, den har innskudd av intern monolog og stilskifter i takt med hvilken del av handlingen vi følger. Måten Malle satte lyd til bildene på var banebrytende. Miles Davis og en håndfull musikere improviserte og spilte inn alt sammen i løpet av noen timer, mens de så filmen. Det er forståelig at Heisen til skafottet vekket oppsyn da den ble sluppet, da dette på mange måter var et like viktig manifest for moderne fransk kino som de mer kaotiske filmene Truffaut og Godard tok over scenen med to år senere. Det kan likevel synes som om Malle aldri helt kom seg ut av skyggen av nybølgeregissørene. (bergen-filmklubb.no)
EKSTRAMATERIALE:
- New interview with actor Jeanne Moreau
- Archival interviews with Louis Malle, actors Maurice Ronet and Moreau, and original soundtrack session pianist René Urtreger
- Footage of Miles Davis and Louis Malle from the soundtrck recording session
- New video program about the score with jazz trumpeter Jon Faddis and critic Gary Giddins
- Malle´s student film Crazeologie, featuring the title song by Charlie Parker
- Theatrical trailers
- A booklet featuring a new essay by critic Terrence Rafferty, an interview with Louis Malle, and a tribute by film producer Vincent Malle
Atlantic City
(CAN+FRA 1981, 104 min)
Louis Malle • Burt Lancaster, Susan Sarandon, Michel Piccoli, Hollis McLaren, Robert Joy
Louis Malle lagde fem filmer i USA fra 1978 til 1985, med blandet suksess. Atlantic City er den mest spennende av dem, fordi den gir et europeisk blikk på amerikanske filmgenre og rollekarakterer. Den tilførte amerikansk film en tone og stemning den sårt trengte.
Filmen handler om den aldrende Lou Pascal, som har levd et liv i skyggen av gangster- og spillemiljøet i Atlantic City. Han lever på minnene av en stor tid blant ikoner i amerikansk gangsterliv, men det blir ganske snart tydelig at han selv spilte en svært lite betydelig rolle. (Bergen Filmklubb)
Fatale
(DEU, GBR, FRA 1992, 102 min)
Damage
Louis Malle • Jeremy Irons, Juliette Binoche, Miranda Richardson, Peter Stormare
En politiker (Jeremy Irons) i Parlamentet blir hodestups forelsket i sin sønns forlovede (Juliette Binoche). Hun gjengjelder hans følelser, og sammen lever de it sin lidenskap. Han er villig til å ofre alt for å være sammen med henne, men hun vil ikke gi opp sitt skalkeskjul som henne forlovlese til sønnen gir henne. Etterhvert blir de oppdaget, og må bruke all sin tid og krefter på å reparere skaden... (Cover)
Feu Follet, Le
(FRA 1963, 112 min)
Fire Within, The
Louis Malle • Hubert Deschamps, Maurice Ronet, Lena Skerla, Yvonne Clech
Tilværelsen har blitt uutholdelig for tretti år gamle Alain og ikke en gang alkoholen kan lengre lindre den angsten han sliter med. Han bestemmer seg for å gi livet en siste sjanse og besøker noen gamle venner i Paris i håp om at de skal få ham på bedre tanker. Den flere ganger Oscar- nominerte regissøren Louise Malle utforsker her den uendelige avstanden mellom mennesker i dramaet "The Fire Within", som vant både kritikernes pris og juryprisen på filmfestivalen i Venezia. Filmen fikk enormt mye oppmerksomhet for sin ærlige og usentimentale skildring av selvmordets mekanismer. Le Feu Follet vant både kritikernes pris og juryprisen på filmfestivalen i Venezia. Filmen fikk enormt mye oppmerksomhet for sin ærlige og usentimentale skildring av selvmordets mekanismer. (Cover)
Monde du silence, Le
(FRA, ITA 1956, 86 min)
Tause verden, Den / Silent World, Le
Fra et uutforsket univers blir en eterisk skjønnhet født i Jacques Cousteaus Oscar-vinnende og grensesprengende undervannsdokumentar som fikk en hel verden til å forelske seg i havet og dets mysterier.
Pretty Baby
(USA 1978, 109 min)
Louis Malle • Brooke Shields, Keith Carradine, Susan Sarandon, Frances Faye, Antonio Fargas
I Pretty Baby fra 1978 møter vi en ung Susan Sarandon og en pur ung Brooke Shields i en film som er et eksempel på en meget uamerikansk film fra Hollywood. Brooke Shields spiller en tolvåring som vokser opp i New Orleans' prostitusjonsmiljø i året 1917. Prostitusjonen i filmen behandles med en hverdagslig tone som i dag hadde vært nærmest uhørt, men som er med på å gjøre filmen både fascinerende og fargerik. Brooke Shields' språkbruk hadde kanskje heller ikke passert i amerikansk film i dag. Miljøet er amerikansk, men regissøren er fransk, og i dette tilfellet er det en utmerket kombinasjon av ulike filmtradisjoner. (Cover)
Vanya on 42nd Street
(GBR, USA 1994, 119 min)
Vanja på 42. street
Louis Malle • Brooke Smith, Wallace Shawn, Julianne Moore, André Gregory, Larry Pine, Phoebe Brand
Louis Malle og teaterregissøren André Gregory har tidligere jobbet sammen og blant annet laget Dinner med André, som etterhvert har blitt en klassiker.
Vanya on 42nd Street tar utgangspunktet i en teaterprøve av Tsjekhovs `Onkel Vanja' der skuespillerne i sine vanlige klær trasker rundt på en scene uten dekorasjoner. (NFI)
EKSTRAMATERIALE:
Interaktive menyer
Scenevalg
Zazie dans le Métro
(FRA 1960, 89 min)
Zazie i metroen / Zazie in the Subway
Louis Malle • Catherine Demongeot, Philippe Noiret, Hubert Deschamps, Carla Marlier,
Den unge jenten Zazie (Catherine Demongeot) er i Paris for å besøke sin onkel Gabriel (Philippe Noiret). Han jobber som danser på en av metropolens mange nattklubber, og ønsker å vise Zazie rundt i byen. Problemet er at hun kun er opptatt av en ting: Metroen. Metroen er imidlertid rammet av streik, og Zazie begynner sin leting etter det kollektive trensportmidlet.