INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Michelangelo Antonioni (regi)
Blow Up
(GBR+USA 1966, 106 min)
Blow - Up / Blow Up
Michelangelo Antonioni • David Hemmings, Sarah Miles, Vanessa Redgrave, Jane Birkin, Peter Bowles, Veruschka, John Castle
Michelangelo Antonionis første engelskspråklige film forteller om motefotografen Thomas som er totalt oppslukt av sitt kamera. Han oppfatter virkeligheten kun gjennom kameralinsen og filmen stiller spørsmål om forholdet mellom seeren og det som sees. Er mordet han mener å finne i sine oppblåste bilder virkelig eller fiktivt? Hva er virkelighet og hva er fantasi?
BONUSMATERIALE:
Audio commentary by author Peter Brunette
Music only track
2 Theatrical Trailers
Deserto Rosso, Il
(ITA 1964, 113 min)
Rød Ørken / Red Desert
Antonioni uttaler: "I grunnen er alle mennesker ensomme.
Ensomheten hos ulike mennesker kan bare måles i graden av bevissthet om den".
Utrolige dekker den dekker den døende jorden i med grå røyk. Anonyme fartøy kommer og går, med ståltønner proppfulle av avfall. Den unga Giuliana er en fremmed fugl i industrilandskapet där hennes mann gjør karriere. For å redde seg ut av tungsinnet innleder hun en affære med en av mannens underordnede - en desperat galning.
Bildene og de symbolske fargstrøkene er utrolig vakre i Oscarbelønnede Michelangelo Antonionis klaustrofobiske utrohetsdrama, med Monica Witti og Richard Harris. Rød Ørken ble belønnet med både Kritikernes Pris og Guldløven i Venezia. (Cover)
Grido, Il
(ITA 1957, 102 min)
Skriket / Outcry, The
SKRIKET er Antonionis siste film som er dypt merket av den neorealistiske tradisjon og som beveger seg i dets landskap. Arbeideren Valdo vandrer rundt i et monotont landskap i Po-dalen på flukt fra sin fortid. Et kjærlighetsforhold har oppløst seg og filmen speiler hans dype følelsesmessige krise. Som i den senere road-movie-genren brukes reisen som underlag for beskrivelse av en
eksistensiell tilstand. (NFI)
Italiensk tale med engelsk tekst
L'Avventura
(ITA, FRA 1960, 144 min)
Eventyret / Adventure, The
Michelangelo Antonioni • Monica Vitti, Lea Massari, Gabriele Ferzetti, Dominique Blanchar, James Addams, Lelio Luttazi
Den unge Anna forsvinner på en øy under en båttur i Middelhavet. Hennes kjæreste og en venninne blir igjen for å lete etter henne. Forsvinningen forblir uoppklart og filmen konsentreres på det intime, men problematiske forholdet som utvikler seg de letende imellom. I utsøkt komponerte bilder belyser Antonioni i et av sine definitive hovedverker såvel følelsene som tomheten gjennom personenes forhold til og plassering i landskapet. Grensene mellom det ytre og indre rom blir ytterst flytende. (NFI)
Italiensk tale, engelsk tekst
Ekstramatriale:
Audio commentary by film historian Gene Youngblood
Antonioni: Documents and Testimonials, a 58-minute documentary by Gianfranco Mingozzi
Writings by Antonioni, read by Jack Nicholson - plus Nicholson's personal recollections of the director
Original theatrical trailer
Restoration demonstration
Notte, La / Nuit, La
(ITA+FRA 1960, 115 min)
Natten / Night, The
Antonioni har med La notte - som inngår i en trilogi med filmene L’avventura og L’eclisse - etterstrebet det nakne, rene, definitive filmatiske uttrykket. Filmen har ikke noe litterært forelegg, ingen klar ideologisk grunntanke eller budskap, knapt nok en handling i tradisjonell forstand. Snarere tvert i mot. Dette er en film som med hensikt er skapt av det stoff som vanligvis ansees som "ufilmbart" - alt det som ikke har noen bilder i seg; de uuttalte tankene, de bevisst eller ubevisst skjulte følelsene, de hemmelige pasjonene - eller for å si det med Antonionis egne ord - sjelens interferens.
Vi møter fasjonable mennesker på ørkesløse vandringer i nattens stille, men under overflaten lidenskapelige, mentale landskap. La notte er et ambisiøst prosjekt, som i ettertid har blitt stående som en moderne klassiker og et tidlig uttrykk for urban, materialistisk og sjelelig fremmedgjøring. Og trekløveret Mastroianni, Moreau og Vitti i hovedrollene bidrar naturligvis til at man aldri kjeder seg - bare fascineres.
Professione: Reporter / El reporter
(ITA+FRA 1975, 119 min)
Yrke: Reporter / Passenger, The
Tredobbel Oscar-vinner Jack Nicholson (Beste mannlige skuespiller, Livets Lyse sider –1997, Gjøkeredet – 1975; Beste mannlige birolle, Tid for Ømhet – 1983) og den ikoniske kinoskjønnheten Maria Schneider (Siste Tango i Paris) spiller hovedrollene i The Passenger, en filmatisk strålende, romantisk thriller skrevet og regissert av den Oscar-vinnende filmskaperen Michelangelo Antonioni (Æres-Oscar 1995, Blow Up, L'Aventura).
Når en medpassasjer plutselig dør, tar den utbrente journalisten David Locke (Jack Nicholson) dennes identitet. Ved å bruke den døde mannens agenda som guide, reiser Locke rundt i Europa og Afrika hvor han møter farlige våpensmuglere og blir forelsket i en forførende, ung kvinne (Maria Schneider). Men Locke oppdager etter hvert at hans nye, spennende liv har en bakside og at han er ute på dypt vann...
The Passenger, som viser Nicholson i en utrolig rolleprestasjon, vant Bodil-prisen i 1976 for Beste Europeiske Film og var nominret til Gullpalmen ved Festivlen i Cannes i 1975.
Zabriskie Point
(USA, ITA 1970, 112 min)
Michelangelo Antonioni • Mark Frechette, Daria Halprin, Rod Taylor, Paul Fix, G.D. Spradlin, Bill Garaway, Kathleen Cleaver, Harrison Ford
Med MGMs penger i ryggen kritiseres i beste 68-ånd kapitalismen og materialismen i et for Antonioni uvanlig sterkt og direkte billedspråk. Etter å ha drept en politimann er opprøren Mark på flukt ut i den amerikanske ørkenen sammen med en til revolusjonen omvendt sekretær. (Cover)
Musikken til filmen er skrevet og fremført av artister som Jerry Garcia, Grateful Dead, Pink Floyd og Youngbloods.