INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Terry Gilliam (regi)
12 Monkeys
(USA 1995, 124 min)
Twelve Monkeys
Terry Gilliam • Bruce Willis, Madeleine Stowe, Brad Pitt, Christopher Plummer
En ensom tidsreisende fra år 2035 må løse en gåte som kan redde hans folk... Men det kan også gjøre han gal. Bruce Willis, Madeleine Stowe og Brad Pitt spiller i dette briljante sciencefictionmesterstykket fra Terry Gilliam.
Etter at verdens befolkning er herjet av et dødelig virus må de overlevende bo i klamme, underjordiske samfunn. Cole (Willis) "melder seg frivillig" til å reise tilbake til fortiden for å hente en ren virusprøve for på den måten å hjelpe forskerne å utvikle et botemiddel. På veien treffer han en vakker psykiater (Stowe) og en riv ruskende gal psykiatrisk pasient (Pitt). Men kappløpet er i gang når Cole leter etter 12 Monkeys-armeen, en radikal gruppe som har forbindelser til den dødlige sykdommen.
I denne moderne klassikeren får vi uforglemmelige rolletolkninger og fantasifulle spesialeffekter, tilsatt Gilliams vidd og svimlende visuelle stil. (Cover)
EKSTRAMATERIALE:
Dokumentar om filminnspillingen
Kommentarer ved regissør Terry Gilliam og produsent Charles Roven
Produksjonsnotater
Kinotrailer
Filmografier
Adventures Of Baron Münchausen, The
(GBR 1988, 120 min)
Baron Münchausen's eventyr / Adventures Of Baron Münchausen, The - 20th Anniversary Edition
Terry Gilliam • John Neville, Eric Idle, Uma Thurman, Sarah Polley, Oliver Reed, Jonathan Pryce
John Neville, Eric Idle og Uma Thurman spiller hovedrollene i The Adventurs of Baron Münchausen, regissert av Monty Pythons Terry Gilliam (Fisher King) og nominert til fire Oscar 1989. Neville spiller den eksentriske Münchausen, en aristokrat som stoler på fantasiens makt – og en broket med gruppe medhjelpere – til å forsvare landsbyen mot plyndrere. Idle spiller den lojale Berthold, verdens raskeste mann, som utrolig nok løper fra en villokse og helt ned til Spania på bare en time – for å redde Baronens hode! Når Münchausens ikke jobber sammen med sine tomsete samarbeidspartnere, er han oppe i skyene - bokstavelig talt - sammen med den vakre venus (Thurman). (Cover)
EKSTRAMATERIALE:
Kommentarpor med regissør Terry Gilliam
Factoid track
Minidokumentarer
Introduksjon
Storyboardsekvenser
Sletted scener
Brazil
(GBR 1985, 94 min)
Terry Gilliam • Jonathan Pryce, Robert De Niro, Katherine Helmond, Ian Holm, Bob Hoskins, Michael Palin, Ian Richard,
Det er ganske typisk for regissøren Terry Gilliams fantasi å velge navnet på en lystig sambalåt fra tredveårene som tittel på en svart komedie om et fremtidig skrekksamfunn. Opprinnelig skulle filmen hete 1984 ½, og likheten med George Orwells boktittel er langt fra tilfeldig. Selve temaet er i stor grad det samme, den lille manns kamp i et framtidig umenneskeliggjort storbysamfunn. Mens Orwell så overvåkningen av individet, "storebror ser deg", som den største trusselen, har Gilliam sett det stadig voksende og fremmedgjørende byråkratiet som det største spøkelset.
Filmens handling finner sted i en framtidig storby. Hovedpersonen Sam Lowry er en beskjeden byråkrat, totalt blottet for ambisjoner. I sin jobb i informasjonsbyrået blir han ofte den som redder sin sjef fra tabber som er blitt gjort. En flue som har forvillet seg inn i en datamaskin, medfører at bokstaven t blir forandret til b. Arrestordren på frilansrørleggeren Tuttle medfører dermed at familiefaren Buttle blir tatt i forvaring. Han dør under tortur og Lowry blir sendt for å betale Buttles enke tilbake pengene som er blitt trukket av mannens konto som regning for torturen. Her får han øye på kvinnen han har sett i sine drømmer, og i jakten på henne vikler han seg inn i store vansker.
Stadige sidesprang, drømmesyn, og bisarre episoder avbryter denne i utgangspunktet enkle handlingsrekken. Brazil beskriver et samfunn med svært mange fellestrekk til vårt eget: Fremmedgjøring, manglende omsorg for hverandre og et stadig voksende byråkrati hvor ingenting kan gjøres uten et undertegnet skjema i tre eksemplarer. Dekor og scenografi har en vesentlig plass i filmen. Der mange framtidsfabler benytter seg av high-tech interiører, er Brazil spekket med low-tech. De fleste av filmens rom har stygge rør og kabler som går gjennom rommet, og svært mye av de moderne teknologiske innretningene har en design som er hentet fra 50-tallets tekniske magasiner.
En blanding av realisme, fantasi, humor og absurd drama gjør denne filmen til en klassiker. Mange av scenene og mye av humoren kjenner vi igjen fra Gilliams arbeid med Monty Python, men for en gangs skyld skal Gilliam få stå alene uten å bli sammenlignet med sine "Pythonbrødre".
Brazil (Uncut)
(GBR 1985, 142 min)
Terry Gilliam • Jonathan Pryce, Robert De Niro, Katherine Helmond, Ian Holm, Bob Hoskins, Michael Palin, Ian Richard
Dette er fullversjonen av filmen, 142 minutter, den klippede versjonen er på 94 minutter.
Det er ganske typisk for regissøren Terry Gilliams fantasi å velge navnet på en lystig sambalåt fra tredveårene som tittel på en svart komedie om et fremtidig skrekksamfunn. Opprinnelig skulle filmen hete 1984 ½, og likheten med George Orwells boktittel er langt fra tilfeldig. Selve temaet er i stor grad det samme, den lille manns kamp i et framtidig umenneskeliggjort storbysamfunn. Mens Orwell så overvåkningen av individet, "storebror ser deg", som den største trusselen, har Gilliam sett det stadig voksende og fremmedgjørende byråkratiet som det største spøkelset.
Filmens handling finner sted i en framtidig storby. Hovedpersonen Sam Lowry er en beskjeden byråkrat, totalt blottet for ambisjoner. I sin jobb i informasjonsbyrået blir han ofte den som redder sin sjef fra tabber som er blitt gjort. En flue som har forvillet seg inn i en datamaskin, medfører at bokstaven t blir forandret til b. Arrestordren på frilansrørleggeren Tuttle medfører dermed at familiefaren Buttle blir tatt i forvaring. Han dør under tortur og Lowry blir sendt for å betale Buttles enke tilbake pengene som er blitt trukket av mannens konto som regning for torturen. Her får han øye på kvinnen han har sett i sine drømmer, og i jakten på henne vikler han seg inn i store vansker.
Stadige sidesprang, drømmesyn, og bisarre episoder avbryter denne i utgangspunktet enkle handlingsrekken. Brazil beskriver et samfunn med svært mange fellestrekk til vårt eget: Fremmedgjøring, manglende omsorg for hverandre og et stadig voksende byråkrati hvor ingenting kan gjøres uten et undertegnet skjema i tre eksemplarer. Dekor og scenografi har en vesentlig plass i filmen. Der mange framtidsfabler benytter seg av high-tech interiører, er Brazil spekket med low-tech. De fleste av filmens rom har stygge rør og kabler som går gjennom rommet, og svært mye av de moderne teknologiske innretningene har en design som er hentet fra 50-tallets tekniske magasiner.
En blanding av realisme, fantasi, humor og absurd drama gjør denne filmen til en klassiker. Mange av scenene og mye av humoren kjenner vi igjen fra Gilliams arbeid med Monty Python, men for en gangs skyld skal Gilliam få stå alene uten å bli sammenlignet med sine "Pythonbrødre".
Brothers Grimm, The
(GBR, USA 2005, 115 min)
Brødrene Grimm
Terry Gilliam • Heath Ledger, Matt Damon, Mackenzie Crook, Anna Rust, Peter Stormare, Monica Bellucci, Jonathan Pryce
De verdensberømte eventyrforfatterne Grimm var opprinnelig to brødre som reiste rundt i 1800-tallets Tyskland og drev spøkelser og demoner på flukt! Det ga gode penger, og risikoen var liten. Det var nemlig de to brødrenes assistenter som meget overbevisende spilte de ånder og demoner som lot seg utdrive! Men svindlerne får noe å bryne seg på når de plutselig står overfor en ordentlig forhekset skog med ekte varulver, ekte hekser og høyst ekte livsfare!
Brødrene Grimm er iscenesatt av selveste Terry Gilliam, regissør og manusforfatter med fortid fra Monty Python. Matt Damon og Heath Ledger spiller de to brødrene i en actionfylt spenningsfilm like dramatisk og fantastisk som mange av deres mer enn 200 eventyr. Det er en fantastisk filmatisering til 80 millioner dollar, spindelvev fra de kjente Grimm-eventyrene, en imponerende uhyggestemning og et velkjent stenk av den skakke Monty Python-humoren.
Eventyr har aldri vært så underholdende! (Cover)
EKSTRAMATERIALE Feature Commentary
Deleted Scenes
Bringing The Fairytale To Life
The Visual Magic Of The Brothers Grimm
Trailers
Fear And Loathing In Las Vegas
(USA 1998, 119 min)
Frykt og avsky i Las Vegas
Terry Gilliam • Johnny Depp, Benicio Del Toro, Cameron Diaz, Christina Ricci, Gary Busey
Gonzo-journalistikk er stikkordet som er heftet til Hunter S. Thompsons klassiske kultroman fra 1971. Filmen forteller hvordan to menn som har overlevet seksti-tallet fortsetter livet som om ingenting skulle ha hendt. Duke og Dr. Gonzo skal ha fått oppdraget om å dekke et bilrace i ørkenen utenfor Las Vegas av Sports Illustrated. Med en begrenset utgiftskonto leier de en Chevrolet, fyller den med dop og "tar av" mot Vegas, forfulgt av politi og fantasifulle flaggermus. Det hele utvikler seg til en bokstavlig talt sinnsyk tur.
Meaning of Life, The
(GBR 1983, 103 min)
Meningen med livet / Monty Python's The Meaning of Life
Episodisk og burlesk fabulerende mesker Python-gjengen seg i tabuforestillinger. Virkemidlene tas effektivt i bruk for å teste og utfordre normgrenser i samfunnet. En visuell forestilling der humoren understrekes av musikkinnslagene.
De er tilbake: De seks klin kokos pytonske - med tidenes villeste eventyr! John Cleese, Graham Chapman, Terry Jones, Eric Idle, Terry Gilliam og Michael Palin har gjennoppstått for å bringe oss Meningen Med Livet. Disse trøtte britene viser oss som vanlig smakfulle sketsjer bestående av populære kroppsdeler og deres funksjoner, krigens vidunder, fødselens mirakler og en utenomordentelig titt inn i hva som venter oss i Himmelen. Ingenting på denne jord.... er hellig for det respektløse Pythonlaget. Har du sett deres infame innfall, vil livet aldri mer bli det samme. Ikke bare på kanten, men hudløst ærlig og hysterisk morsomt. Time kaller det "en berusende opplevelse!" Newsweek er helt enig og kårer den til "den beste filmen fra Englands satirekonger". Vinner av Cannes Film Festival Special Jury Prize.
Monty Python and the Holy Grail
(GBR 1975, 86 min)
Monty Python og ridderne av det runde bord
Kong Arthur og hans riddere skal finne Den Hellige Gral. Dessverre har det vært store nedskjæringer i kongeriket, hestene har blitt satt bort og derfor må ridderne nøye seg med å late som om de rir til lyden av sammentapede kokosnøtter. På vei til Den Hellige Gral møter ridderne den uforskammede franskmannen, ”Ni”-ridderne, det sorte ”Arrgh”-beistet og den modige sorte ridderen som forsetter å kjempe, selv om han bare har hodet igjen.
Med forbedret lyd- og bildekvalitet er denne udødelige og legendariske Monty Python-klassikeren mer severdig enn noen sinne. Sinnssyke og absurde sketsjer avløser hverandre konstant i dette rablende, vanvittige, ridderlige epos, som gjorde Monty Python til nummer en på verdens humorhitliste. 27 år gammel er filmen, men den er udødelig. Se den, se den igjen, men pass på at du ikke selv dør av latter!
Tideland
( 2006, 120 min)
Terry Gilliam • Jeff Bridges, Jennifer Tilly, Jodelle Ferland, Janet Mcteer
Når mora dør av en overdose, blir Jeliza-Rose med faren til barndomshjemmet hans i Texas. På den nedslitte og forfalne gården tar det ikke lang tid før faren også overdoserer, og dermed er Jeliza-Rose alene med barbiehodene sine, farens lik og gærningene på nabogården ...
Det blir mer og mer klart at Jeliza-Rose må vekk, og det må et togkræsj til for å redde henne... (Cover)
Time Bandits
(GBR 1981, 116 min)
Terry Gilliam • Craig Warnock, David Pappaport, Kenny Baker, Malcolm Dixon, John Cleese, Sean Connery, Shelley Duvall, Ian Holm
Gud er ikke særlig fornøyd med at hans flotte kart over tid og rom utnyttes av seks løgnaktige tyver av noen dverger. Kevin er en liten gutt som blir noe overrasket når en mann til hest kommer galloperende gjennom soveromsveggen og fortsetter å utkjempe sitt slag. Uten mye om og men har guttungen teamet opp med dvergene. De dra på reise gjennom historien, og Kevin må gjøre noen justeringer i forhold til kunnskapen om sine historiske helter.
Til tross for at Time Bandits treffer publikum i mange aldersgrupper, er det en overraskende surrealistisk og mørk film. Den er delvis pythonsk og grunnleggende anarkisk, er muligens en alternativ historielekse, er ganske sikkert et eventyr, og er ikke usannsynlig blant de mest bisarre filmene som også er myntet på barn. Alle de merkelige settingene, karakterene og hendelsene, der seilskipet man reiser i plutselig kan bli til en hatt, blir ikke forklart noe videre, men eksisterer kun i seg selv. Filmen har en episodisk og sketsjaktig struktur og minner slik om Monty Python-filmene, samtidig som den har en eiendommelig look som både ser billig og gjennomarbeidet ut. Dette er Gilliam på sitt mest eksentriske, der man aldri vet hva som skjer det neste minuttet - en hodetripp for barn. (Bergen Filmklubb)