Brazil (Uncut)
(GBR 1985, 142 min)
Terry Gilliam • Jonathan Pryce, Robert De Niro, Katherine Helmond, Ian Holm, Bob Hoskins, Michael Palin, Ian Richard
Dette er fullversjonen av filmen, 142 minutter, den klippede versjonen er på 94 minutter.
Det er ganske typisk for regissøren Terry Gilliams fantasi å velge navnet på en lystig sambalåt fra tredveårene som tittel på en svart komedie om et fremtidig skrekksamfunn. Opprinnelig skulle filmen hete 1984 ½, og likheten med George Orwells boktittel er langt fra tilfeldig. Selve temaet er i stor grad det samme, den lille manns kamp i et framtidig umenneskeliggjort storbysamfunn. Mens Orwell så overvåkningen av individet, "storebror ser deg", som den største trusselen, har Gilliam sett det stadig voksende og fremmedgjørende byråkratiet som det største spøkelset.
Filmens handling finner sted i en framtidig storby. Hovedpersonen Sam Lowry er en beskjeden byråkrat, totalt blottet for ambisjoner. I sin jobb i informasjonsbyrået blir han ofte den som redder sin sjef fra tabber som er blitt gjort. En flue som har forvillet seg inn i en datamaskin, medfører at bokstaven t blir forandret til b. Arrestordren på frilansrørleggeren Tuttle medfører dermed at familiefaren Buttle blir tatt i forvaring. Han dør under tortur og Lowry blir sendt for å betale Buttles enke tilbake pengene som er blitt trukket av mannens konto som regning for torturen. Her får han øye på kvinnen han har sett i sine drømmer, og i jakten på henne vikler han seg inn i store vansker.
Stadige sidesprang, drømmesyn, og bisarre episoder avbryter denne i utgangspunktet enkle handlingsrekken. Brazil beskriver et samfunn med svært mange fellestrekk til vårt eget: Fremmedgjøring, manglende omsorg for hverandre og et stadig voksende byråkrati hvor ingenting kan gjøres uten et undertegnet skjema i tre eksemplarer. Dekor og scenografi har en vesentlig plass i filmen. Der mange framtidsfabler benytter seg av high-tech interiører, er Brazil spekket med low-tech. De fleste av filmens rom har stygge rør og kabler som går gjennom rommet, og svært mye av de moderne teknologiske innretningene har en design som er hentet fra 50-tallets tekniske magasiner.
En blanding av realisme, fantasi, humor og absurd drama gjør denne filmen til en klassiker. Mange av scenene og mye av humoren kjenner vi igjen fra Gilliams arbeid med Monty Python, men for en gangs skyld skal Gilliam få stå alene uten å bli sammenlignet med sine "Pythonbrødre".