Irezumi ichidai
(JPN 1965, 86 min)
Tatooed life
En briljant film som går utover sine kriminalitetsfilmrøtterog blir en original fremstilling om frustrasjon, lojalitet og forpliktelse. To tidligere gangstere prøver å skjule seg i en liten kinesisk fikelandsby og problemene bryter ut når Yakuza finner dem og tar hevn. Filmen er kanskje mest kjent for politietterforskerens knall røde sko (bare en avSuzukis mange eiendommelige finesser).
Regissøren Seijun Suzuki har vært en noe misforstått og glemt figur både i hjemlandet Japan og i verdensfilmen inntil et oppsiktsvekkende retrospektiv ble satt opp i Japan og andre land på 90-tallet. Filmene hans som da ble vist vakte ikke mindre enn stor oppsikt, og man kan med rette si at de aller fleste av dem var langt før sin tid. Det meste av den spennende nye asiatiske filmen bærer en stor gjeld til denne mannen som i disse dager har gjenopptatt en svært spennende karriere. Kjennetegn i Suzukis filmer er gjerne et noe uvanlig perspektiv, nyskapende virkemidler og et ganske så fargerikt og campete blikk.
Seijun Suzuki er født i Nihonbashi i Tokyo den 24. mai, 1923. I 1943 gikk han inn i hæren for å kjempe ved fronten. I 1946 ble han innskrevet ved filmavdelingen til Kamakura-akademiet og tok eksamen som regiassistent. De påfølgende årene jobbet han som assisterende regissør for flere forskjellige studioer. I 1958 regisserte han sin første film som Suzuki Seijun og fra da regisserte han 3 eller 4 filmer hvert år.