Olympia 2. Teil - Fest der Schönheit
(DEU 1938, 120 min)
Olympiaden 2. del - Skjønnhetens fest / Festival of Beauty, The
De olympiske lekene i Berlin i 1936 fungerte som nazistenes utstillingsvindu for en hel verden. Arbeidet med å dokumentere dette storslåtte idrettsarrangementet tilfalt Hitlers favorittfilmkunstner, Leni Riefenstahl. Etter den praktfulle og dypt urovekkende Viljens Triumf , var hun et naturlig førstevalg for jobben. Hitlers Olympia ble ferdigstilt 20. april 1938 som en del av markeringen av Hitlers 49-årsdag.
Filmen består av to deler.
Filmens andre del, Fest der Schönheit, er derimot en ren hyllest til atletene. Riefenstahl ser fullstendig bort fra hvem som seiret i de ulike øvelsene, og fokuserer på den perfekte kroppens estetikk. Stupere, svømmere og friidrettsutøvere kjøres i sakte film, nærbilder og repetisjoner. Særlig det nordiske og ariske idealet vies stor oppmerksomhet; atleter blir gjerne portrettert nakne.
I forkant av Berlin-OL ble de nasjonale massemediene instruert i hvordan de burde dekke arrangementet til nasjonens fordel. Enorme utendørsreklamer promoterte tyske filmer og kunst, og skulle presentere Tyskland som den europeiske kulturelle supermakten. "Jøder forbudt"-skiltene ble skrudd ned, nazistene ville for all del framstille Tyskland som en fredselskende nasjon. Riefenstahls Hitlers Olympia blir ofte regnet som en av nazistenes propagandafilmer. Selv hevdet filmkunstneren at filmen var upolitisk. I dag er det nærmest er umulig å forholde seg objektivt til filmer fra nazi-regimet. Fokusering på Hitler og nazistiske symboler var utvilsomt relevant i framstillingen av sommerolympiaden i 1936, og spørsmålet blir om Riefenstahl gjør noe annet enn å sobert formidle de hendelsene som var mest historisk relevante.
Hitler var den første til å utnytte verdenseterens propagandapotensial. Senere olympiader har utnyttet dette i mye større grad og det er naturlig å trekke fram Åpningssermonien på Lillehammer i 1994. Den norske selvforherligelsen i denne koreografien hadde garantert blitt møtt med avsky av ettertiden dersom Norge tre år senere hadde startet en blodig krig mot resten av verden. (Bergen Filmklubb)