INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Killing, The (USA 1956, 81 min)
Stanley Kubrick • Sterling Hayden, Coleen Gray , Jay C. Flippen, Vince Edwards, Marie Windsor, Ted DeCorsia, Elisha Cook
I motsetning til Lolita og A Clockwork Orange, blir det hevdet at Stanley Kubrick's The Killing er "...his one picture that almost everyone likes."

Kubrick hadde laget to middelmådige filmer før The Killing, Fear and Desire (1953) og Killer's Kiss (1955). Idag virker disse filmene temmelig obskure, og det hevdes at Kubricks sanne era begynte med The Killing i 1956. Det hele skal utføres under det syvende løpet. Hva da?

Selvfølgelig dreier det seg om et kupp, og det skal finne sted på veddeløpsbanen. Alt er planlagt ned til minste detalj. To av de impliserte skal forårsake ulike avledningsstunts, mens resten tømmer lønningskassen for 2 millioner dollar. Det hele synes å gå greit, bare en må bøte med livet...i første omgang.

Som i så mange andre filmer i denne genren, er det en kvinne involvert. En kvinne som, ved å bevege seg for langt inn på mennenes enemerker, ødelegger både disse og seg selv.

The Killing ble laget på et heller stramt budsjett, noe Kubrick har visst å utnytte til filmens fordel. Han understreker tettheten som ligger i de skoeskelignende innendørssettene. Dette gir et klaustrofobisk tilsnitt til både karakterene og publikum. I en scene har han plassert karakterene så tett rundt et bord at vi skjønner at de kjenner hverandres kroppslige odører. De kan også se hverandre inn i øynene for så å kunne avdekke usikkerhet og svakhet.

The Killing er en "caper-movie", det vil si at filmens struktur beveger seg rundt planleggingen og utførelsen av et varp/kupp (derav ordet caper). Dette er forskjellig fra andre strukturer innen kriminalgenren. "The caper" assosieres ofte med to hovedformer for menneskelig bestrebelse, makt og forbrytelse. Denne strukturen økte i bruk på 40- og 50-tallet (vi så den i White Heat (høst-92), og var også ganske populær på 60- og 70-tallet. Dette er imidlertid ingen typisk "caper-movie". Kubrick har innlemmet detaljer som gjør The Killing til noe mer.

Det første som kan trekkes fram, er at historien ikke blir fortalt kronologisk. Hver gang det syvende løpet skal til å begynne, beveger vi oss tilbake i tid og får presentert planleggingen fra de ulike karakterers perspektiv. På denne måten kan vi se hva de forskjellige gjør på ulike steder til samme tid - og brikkene i et stort puslespill faller på plass. En annen ting som skiller The Killing fra andre i genren, er at de involverte ikke er med på grunn av spenningen, de trenger rett og slett pengene. Dette siste avslører en meget kynisk Kubrick. (trondheim-filmklubb.no)

EKSTRAMATERIALE:
- Original Theatrical Trail
3351 dvd-video 2
Søk i Oria: Killing Killing