Bonnie and Clyde
(USA 1967, 107 min)
Arthur Penn • Warren Beatty, Faye Dunaway, Michael J. Pollard, Gene Hackman, Estelle Parsons, Dub Taylor,
Å se Bonnie and Clyde er som å se Arthur Penn gjenerobre dem amerikanske gangsterfilmen etter at den hadde vært på utlån hos den franske nye bølgens genrebevisste regissører som Godard og Truffaut. For Penn er tydelig formet av den intellektuelle europeiske kunstfilmen på begynnelsen av 60-tallet, med sin lekfulle og utfordrende visuelle stil og karakterenes selvbevisste framtoning foran kamera. Men lik Nicholas Ray og Sam Pekinpah står han like mye med det ene benet godt plantet i arven fra den klassiske Hollywood-filmen, med sin lojalitet til genre og stjernesystem.
Dette gjør Bonnie and Clyde - sett med et europeisk øye - til et definitivt høydepunkt fra amerikansk 60-tall. Med sin stilsikre blanding av gangster og road movie, fransk ny bølge og klassisk Hollywood, treffer den en rastløs nerve med røtter tilbake til den amerikanske western-filmen. Arthur Penn har lykkes usedvanlig godt i å etablere en kortpustet stemning som får filmen til å hele tiden balansere mellom romantisk eventyr og brutal virkelighet. Warren Beatty og Faye Dunaway framstiller på utmerket vis virkelighetens kjærlighetspar Clyde Barrow og Bonnie Parker, som ut i fra tilfeldigheter og romantiske forestillinger om ære og berømmelse kjører rundt med sin gjeng og raner banker på den amerikanske landsbygda på 30-tallet. Det er mytene om de store revolvermenn og lovløse bander som driver dem; ambisjonen om å skrive sine navn inn i den amerikanske historien. Men det er tilfeldigheter, mer enn nødvendigheter, som driver dem ut i lovløsheten.
Mange kritikere hadde sterke innvendinger mot den brutale grafiske volden i filmen da den kom, men en viktig innvending var at Bonnie og Clyde aldri var sadistiske eller onde. De dreper bare når de må, og den mest brutale volden blir rettet mot Bonnie og Clydes bande. Bonnie and Clyde kan slik sees som en tragikomisk parabel på det amerikanske uskyldsmotivet hentet fra melodramaene og screwball-komediene fra 30- og 40-tallet. De sentrale karakterene lengter sterkt etter å oppnå sine drømmer om sosial status, og ikke sjelden må de - ofte klossete - bryte loven for å nå dit. Men i Arthur Penns univers skal vi se at det ikke finnes noen romantiske snarveier for å oppnå sine drømmers mål.