INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Robert Altman (regi)
California Split
(USA 1974, 108 min)
Jackpot!
Robert Altman • George Segal, Elliott Gould, Ann Prentiss, Gwen Welles, Edward Walsh, Joseph Walsh
Den maniske Elliott Gould og den dystre George Segal slår seg sammen i jakten på action og frokostblanding – fra pokerbordet til veddeløpsbanen, til boksekamper og til Vegas på jakt etter terningspill, rulett og blackjack, i en oppslukt søken etter det store kuppet. Dette er Altmans ”hyllest til gambling” og hans første bruk av flersporet soundtrack.
Gosford park
(GBR+USA+DEU 2001, 131 min)
Robert Altman • Helen Mirren, Maggie Smith, Alan Bates, Stephen Fry, Richard E. Grant, Derek Jacobi,
Styrtrike Sir William og hans istapp av en Lady har aller nådigst invitert en gruppe britiske aristokrater pluss en enkel amerikansk oppkomling til en pompøs jakthelg på deres herregård. Oppvartet av en enorm stab av sladrende tjenere svever selskapet i overdådig luksus, overdreven selvtilfredshet og korrekt etikette. På overflaten er det en opplagt "herskap & tjenestefolk"-komedie. Men Altman utleverer både de pertentlige og falske aristokratene og treffer også tjenernes egne intriger på en elegant måte.
HealtH
(USA 1980, 105 min)
Helsekongressen
Robert Altman • Carol Burnett, Glenda Jackson, James Garner, Lauren Bacall, Paul Dooley
Helsekostfanatikere får gjennomgå når Robert Altman samler en besetning bestående av Lauren Bacall, Carol Burnett, James Gardner, Glenda Jackson og Dick Cavett til en helsekostkonferanse på et hotell i Florida.
Long Goodbye, The
(USA 1973, 108 min)
The Long Goodbye
Robert Altman • Elliott Gould, Nina Van Pallandt, Sterling Hayden, Mark Rydell, Henry Gibson
Den hardkokte noir-forfatteren Raymond Chandlers klassiske bok er av A. overført til sytti-tallets underverden. Gould er datidens Philip Marlowe som forvirret vimser rundt på brune buler og striptease klubber. A. har valgt en nedtonet og atmosfærisk vinkling av boken isteden for å lage en tett kriminalfortelling. Her er det underlige og uklare hendelser og til tider
nærmest surrealistisk dialog. Filmen ble av denne grunn meget omstridt da den kom. Chandler-fansen forkastet den, noen filmkritikere mente den var tidenes dårligste spillefilm, mens den anerkjente filmteoretikeren Pauline Kael stemplet den som et mesterverk.
M.A.S.H.
(USA 1970, 111 min)
Robert Altman • Donald Sutherland, Elliott Gould, Tom Skerritt, Sally Kellerman, Robert Duvall, Jo Ann Pflug
M*A*S*H var en av de mest innbringende amerikanske filmene på det tidlige 70-tallet og Robert Altmans første kritiske og kommersielle suksess. Filmen ga Donald Sutherland og Elliott Gould stjernestatus og dannet utgangspunktet for den meget populære tv-serien ved samme navn.
M*A*S*H ("Mobile Army Surgical Hospital") er en galgenhumoristisk og svart satire over livet ved et amerikansk feltsykehus under Korea-krigen. I sentrum står kirurgene Duke, Trapper John og Hawkeye, som utfører sine operasjoner med ett øye på pasienten og det andre på sykepleierskene. De bruker humor som et skjold mot den brutale og blodige krigsvirkeligheten de står midt oppe i, og lar vitsene fly tett over de sønderskutte soldatkroppene de gjør sitt beste for å sy sammen. Filmen har ingen handling i tradisjonell forstand, men byr heller på en serie mer eller mindre løst sammenføyde episoder, hvor hovedpersonene blant annet arrangerer en diger fotballkamp, drar til Tokyo for å operere en politikersønn og spille golf, samt gjør innstendige forsøk på å finne ut hvorvidt oversøster er ekte blondine eller ikke. Altman etablerer et nesten absurd univers bestående av mennesker som er midlertidig slynget sammen på den andre siden av kloden for å bli kollegaer, venner, elskere og fiender - alt innenfor rammene av en krig som ingen tror noe særlig på. M*A*S*H veksler frivolt mellom den mest farseaktige sex-komedie og det blodigste operasjonssalsdrama, og harselerer respektløst med tradisjonelle amerikanske verdier som patriotisme, autoriteter, religion og heltemot.
Med M*A*S*H etablerte Robert Altman den narrative teknikken han senere har gjort til sitt varemerke i filmer som Nashville, The Player og Short Cuts. Her kaster han vrak på den konvensjonelle Hollywood-måten å fortelle en film på med en eller to sentrale karakterer som sentrum for handlingen, til fordel for et større karaktergalleri, flere komplementerende handlingslinjer og bi-plot, og en mer dokumentarisk måte å dykke ned i et mangeartet miljø på.
McCabe & Mrs. Miller
(USA 1971, 116 min)
MaCabe & Mrs. Miller / McCabe and Mrs. Miller
Robert Altman • Warren Beatty, Julie Christie, René Auberjonois, Shelley Duvall, John Schuck, Bert Remsen
En western av Altman er selvfølgelig uten helter, patos og heroiske bragder. Her er det lagt vekt på varme og usentimentale beskrivelser av ensomme og omflakkende sjeler i en realistisk setting. Den mislykkede revolvermannen McCabe åpner sammen den prostituerte Mrs. Miller bordell i et lite traurig nybyggersted. Tonen av melankoli og skjebnen som venter hovedpersonene underbygges av Leonard Cohens mystiske, erotiske viser.
EKSTRAMATERIALE:
Kommentatorspor ved regissør Robert Altman og produent David Foster
Bak kameraet dokumentar
Trailer
Nashville
(USA 1975, 160 min)
Robert Altman • Henry Gibson, Lily Tomlin, Keith Carradine, Geraldine Chaplin, Karen Black, Ned Beatty, Ronee Blakely, David Arkin
Denne filmen er Altmans kunsteriske manndomsprøve og den la også frøene for hans omfattende sosiologiske studier som blomstret fullt ut i Short Cuts. I country og westerns hovedstad setter the Replacement Party igang sin presidentkampanje. De hyrer lokale artister til å opptre. Noe som ikke viser seg å være altfor enkelt. Med dette som bakgrunn skildrer Altman i en nesten dokumentarisk stil et bredt persongalleri (uten en bestemt hovedperson), som tilfeldigvis og av forskjellige grunner og motiver befinner seg på samme sted til samme tid. Drømmer og illusjoner, hvordan de skapes og bristes, og hva ydmykelse og svik betyr for karakterene i Nashville beskrives med stor menneskekunnskap. Med vital regi pekes det på sykdomsymptomer, men forklaringer eller løsninger blir aldri berørt. I en velkjent Altman-vri dukker stjerner opp som seg selv, skuespillerne har formet sine egne roller og opptrer med egenkomponerte sanger. Short Cuts er et av 90-tallets mesterverk, og Nashville er det desiderte amerikanske mesterverk fra 70-tallet. red. (NFI)
EKSTRAMATERIALE:
Exclusive Interview with Director Robert Altman
Commentary by Robert Altman
Theatrical Trailer
Quintet
(USA 1979, 114 min)
Dødelige Spillet, Det
Robert Altman • Paul Newman, Bibi Andersson, Vittorio Gassman, Fernando Rey
Verden er inne i en ny istid. Befolkningen er kraftig redusert og matmangelen er stor på grunn av de ekstreme klimaforandringene. I denne dystre verden har de få menneskene som finnes igjen blitt besatt av noe som kalles Quintet, et spill der man bare bruker levende brikker – og bare den som overlever vinner. Ingmar Bergmans favorittskuespillerinne Bibbi Andersson spiller mot Paul Newman i Robert Altmans dystopiske thriller om en verden langt hinsides vår. (Cover)
Short Cuts
(USA 1993, 183 min)
Robert Altman • Jack Lemmon, Andie MacDowell, Bruce Davison, Zane Cassidy, Julianne Moore, Anne Archer, Lili Tomlin,
Short Cuts, en av de udiskutabelt største amerikanske 90-tallsfilmene, skildrer livet til tjue mennesker i Los Angeles i løpet av noen dager. Noen av dem kjenner hverandre, andre gjør det ikke, og møtes kanskje ved en eller annen ikke alltid like lykkelig tilfeldighet, et eller annet sted i den såkalte englenes by. Short Cuts har drøyt tjue hovedpersoner, og et ganske enestående skuespillerensemble som får utfolde seg på måter de sjelden ellers får sjansen til; Tim Robbins som den overdrevent macho politimannen som prøver å skjule at han er utro for kona si, Madeleine Stowe og Julianne Moore som ler av sine patetiske menn, Tom Waits som forfylla limousinsjåfør som hilser et jordskjelvet velkommen med den forhåpningsfulle replikken "This is the big one, baby!".
Short Cuts er drivende velspilt, nesten musikalsk regissert og medrivende, morsom, trist og melankolsk - den er over tre timer lang, men så spenstig i filmspråket at den ikke lar noen falle i søvn. "...en amerikansk åpenbaring."
EKSTRAMATERIALE:
Isolated music track
Reflections on Short Cuts, a new 25-minute videotaped conversation with Robert Altman and Tim Robbins Luck, Trust, and Ketchup: Robert Altman in Carver Country, a 90-minute documentary on the making of Short Cuts
Segment from BBC television’s Moving Pictures tracing the development of Raymond Carver’s short story “Jerry and Molly and Sam” for the film
A 50-minute audio interview with Raymond Carver
Deleted scenes
A look inside the marketing of Short Cuts, featuring trailers and more than sixty print advertising campaigns
An essay by film critic Michael Wilmington and a guide to the music
Short Cuts - The companion book of Raymond Carver short stories, reprinted exclusively for this release
Streamers
(USA 1983, 118 min)
I skyggen av en krig
Robert Altman • Matthew Modine, Michael Wright, Mitchell Lichtenstein, David Alan Grier, Guy Boyd, Todd Savell
Fire unge rekrutter skal snart sendes til Vietnam. I perioden fram mot avreise blir de gradvis bedre kjent, også med hverandres fordommer. Politiske uenigheter blir lagt til side. Så blir de klar over at en av dem er homoseksuell.
Filmen har engelsk tale, og undertekster på nederlansk og fransk.
Three Women
(USA 1977, 124 min)
Tre kvinner / 3 Women
Robert Altman • Shelley Duvall, Sissy Spacek, Janice Rule, Robert Fortier
Den sjenerte eneboeren Pinky (Sissy Spacek) tar jobb på et solarium og blir etter hvert følelsesmessig knyttet til sin sosiale kollega, Millie (Shelley Duvall). Etter en ulykke bytter de to kvinnene på en uforklarlig måte personlighet, for så å bli seg selv igjen. En tredje kvinne, en lokal artist, beveger seg samtidig i yterkanten av historien.
Wedding, A
(USA 1978, 125 min)
Å, for et bryllup
Robert Altman tangerer sin egen ”Nashville”-record når han samler sammen 48 karakterer til et bryllup i et av Chicagos forsteder.
Filmen er en demaskering av den amerikanske familien og en herlig harselas med hellige tradisjoner; et spektakkel som med nattsvart humor skildrer to familiers klassereiser, oppkomlingene, som enda ikke har funnet seg til rette med de sosiale kodene, og aristokratene, som med sta stolthet drives mot ruin.
Robert Altman, vinner av både Oscar og Gullpalmen i Cannes, levererer enda en stilsikker satire over den amerikanske drømmen. Rollelisten imponerer med storheter som Mia Farrow, Lauren Hutton, Geraldine Chaplin, Carol Burnett, Lillian Gish og Desi Arnaz jr. (Cover)