Trois couleurs: Blanc
(FRA+POL+CHE+GBR 1994, 87 min)
Hvit / Three Colors: White
Krzysztof Kieslowski • Zbigniew Zamachowski, Julie Delpy, Janusz Gajos, Jerzy Stuhr, Juliette Binoche,
En ung polakk, Karol, blir skilt fra sin kone i Paris og har dermed lite eller ingenting å leve for. Han ligger nede for telling etter en opprivende og nedverdigende seanse i retten. Han har verken jobb eller bopel og er dermed på bunnen av samfunnet. Gjennom et tilfeldig møte med en landsmann får han reise, om enn på en noe spesiell måte, tilbake til Polen. Det er et Polen i forandring. Mulighetene er store for å slå seg opp finansielt, og dette utnytter han til fulle. Karol blir etterhvert ganske rik. Han har en eksekusjonskontrakt med mannen han traff i Paris og etterhvert planer for sin ekskone.
Hvit - likhet. Ordet likhet er tungt i en historisk sammenheng, men Kieslowski sier han vil studere likheten på et menneskelig, personlig og privat plan. - I det merkelige forholdet som Karol og Dominique har i filmen, er likhet ensbetydende med jevnbyrdighet hva angår makt i forholdet. Begge må kjempe like mye for at det skal ha en likevekt (Kieslowski).
Karol ble nedverdiget av sin kone og vil slå seg opp for å bevise sin dugelighet. Han vil vise at han er bedre enn sin ekskone og sine medborgere som har arbeid og tak over hodet. Det siste lykkes Karol godt med, og han blir, som sagt, en holden mann. Derimot faller hevnlysten over ekskona bort når det går opp for ham at han fortsatt elsker sin kone høyt. Nå vil han ha henne tilbake.
Hevnen i form av likhet eller ikke likhet er dødfødt da ingen egentlig vil ha likhet. Folk vil ha det minst litt bedre enn andre. Kieslowski sier: "I Polen bruker man å si at det finnes de som er like og de som er mer like. Dette sa man under kommunismen og det gjelder også nå." Utsagnet gjelder nok i Norge også, for som kjent er det typisk....