Quatre cents coups, Les
(FRA 1959, 95 min)
På vei mot livet / Four Hundred Blows, The
Francois Truffaut • Jean-Pierre Léaud, Claire Maurier, Albert Rémy, Patrick Auffrey, Robert Beauvais
"A childs eye register fast. Later he develops the film" (Jean Cocteau)
Sammen med Godards Til siste åndedrag og Resnais' Hiroshima Mon Amour, utgjorde Truffauts På vei mot livet startskuddet for den franske Nye bølgen. Året var 1959. Nye ansikter dukket opp fra "ingenstedshen". I motsetning til sine regissør-kollegaer Godard og Resnais, som i langt større grad eksperimenterte med jump cuts og forskjellige tidsplan, vendte Truffaut sin interesse mot det humanistiske aspektet.
Truffaut framstiller 13-åringen Antoine Doinels prøvelser med selvbiografisk ømhet. Sjelden har jeg sett større følsomhet og presisjon i karaktertegning og miljøskildring. På vei mot livet må være den av de franske bølgefilmene som viser flest aner tilbake til neorealismen, og som i så måte ville vært den filmen som ville falt den Nye bølgens "gudfar", Andre Bazin, mest i smak - hadde han levd. "I believe a work is good to the degree that it expresses the man who created it". Både Bazin og Truffaut tok dette Orson Welles-sitatet til sitt hjerte, Bazin i sin filmkritikk, Truffaut etter hvert også i sin filmproduksjon.
Til tross for filmens på alle måter alvorlige tema, er tonen lett og stilen lekende. Truffaut dveler ikke unødig ved sine høyst sannsynlig bitre barndomsminner, men framstiller en vanskelig oppvekst i all sin mangefasseterte subjektive realisme. De mørke sidene er skildret med humor, de lyse med vemod. Nostalgien, eller det sentimentale, får aldri ta overhånd. Antoine er en antihelt, a la Chaplins landstryker, og lik Ingemar i den ikke ulike Mitt liv som hund, vet vi at Antoine nok vil klare seg riktig så bra til slutt. Truffauts barn befinner seg i grenselandet mellom Cocteaus poetiske univers i Les enfants Terribles (De forskrekkelige barna) og Jean Vigos opprørere i Zero de Conduit (Null i oppførsel), der virkeligheten ikke er mer rigid enn at avstanden til det fantastiske ikke er lenger enn å skrå over gata.
På vei mot livet har blitt stående som en av de mest finstemte debutfilmene noensinne. Mye av grunnen til dette ligger i Truffauts omgang med skuespillerne, særlig de yngste av dem. Jean-Pierre Leaud som lille Antoine skulle følge Truffaut i en hel rekke filmer om Antoine Doinels videre liv (bl.a. Stjålne kyss), og nærmest bli som en sønn for Truffaut. (NFI)