INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
David Lynch (regi)
Blue Velvet
(USA 1986, 115 min)
David Lynch • Isabella Rossellini, Kyle MacLachlan, Dennis Hopper, Laura Dern, Hope Lange, Dean Stockwell,
Blue Velvet var muligens 80-tallets mest kontroversielle film, og splittet kritikerstanden som ingen annen film siden A Clockwork Orange og Siste Tango i Paris, to andre filmer som også koblet vold og sex i et glitrende filmatisk mesterskap. At filmen oppnådde umiddelbar kult-status var kanskje ingen overraskelse, tatt i betraktning dens skrudde perspektiver på amerikanske klisjeer og Lynchs egen status som kultregissør etter Eraserhead. Men at den skulle bli en så formidabel publikumssuksess, hadde vel ingen forventet.
Bakgrunnen for filmen var, etter Lynchs eget utsagn, å filmatisere en gammel drøm han alltid hadde hatt om å snike seg inn på et pikeværelse om kvelden, og kanskje få se noe som ledet ham på sporet av et mordmysterie.
Åpningssekvensen i Blue Velvet er klassisk Lynch, med søtladne nårbilder av røde roser, hvite stakittgjerder og blå himmel i den idylliske småbyen Lumberton, et stykke innbilt gjennomsnitts-Amerika som Norman Rockwell ikke kunne skildret med større naivitet. Den overdrevne idylliske atmosfæren grenser nesten til en surrealistisk drøm, og det er nettopp denne klisne, overnaturlige estetikken som får deg til å ane at det finnes ugler i mosen.
Og ganske riktig: Etter hvert som Frederick Elmes kamera panorerer over en tilsynelatende velfrisert eng og borrer seg gjennom gresstufsene, oppdager vi et inferno av rasende biller som kravler omkring under jorda. Denne scenen er typisk for Lynch og understreker det som mange av filmene hans har til felles: At under hver overflate, uansett hvor harmonisk den kan virke, lurer alltid fordervelsen. Gjennom hovedpersonen, Jeffrey, en adrenalin-hektet voyeur og alle svigemødres drøm, blir vi introdusert for den dunkle historien om sangerinnen Dorothy Valens og hennes forsøk på å få tilbake sin bortførte sønn. Og vi møter psykopaten Frank Boots, som terroriserer henne. Dennis Hoppers rollefigur er muligens den mest bisarre psykopaten som noensinne har funnet veien til kinolerretet, med Dean Stockwells skrudde rollefigur som en god annenkandidat. Jeffrey spionerer på Dorothy og Frank, og rapporterer regelmessig til sin "love interest", Sandy, om de bisarre tingene han har vært vitne til fra klesskapet. "It's a strange world, isn't it?", sier han til Sandy, og etter hvert som filmens handling avdekker et slags "mørkets hjerte", oppstår det en gjensidig tiltrekning dem imellom.
Blue Velvet inneholder en god del vold som typisk nok fikk størst oppmerksomhet da filmen kom, men denne volden antydes i større grad enn den skildres detaljert. Dessuten har filmen kvaliteter som ofte er blitt overskygget av filmens voldelige og bisarre elementer, som f.eks den tematisk effektfulle bruken av farger, de originale lydeffektene og en eksemplarisk bruk av filmmusikk.
Dune
(USA 1984, 131 min)
David Lynch • Francesca Annis, José Ferrer, Sian Phillips, Brad Dourif, Dean Stockwell, Kyle MacLachlan
Dune ligger i de fleste henseender temmelig langt fra filmene David Lynch har signert både før og senere. Men Herberts bestseller som ligger til grunn for filmen, har mange interessante trekk til felles med Lynch; tendensen til sammensmelting av drøm og virkelighet, visualiseringen av mentale bilder og forræderi-temaet (dvs. at ingenting er hva det gir seg ut for å være).
Handlingen er lagt åtte tusen år inn i fremtiden, til ørkenplaneten Arrakis (også kalt Dune). Planeten lider av vannmangel, og det lille vannet som finnes må resirkuleres for ikke å fordampe. I ørkenen bor det gigantiske sandormer som kan bli opptil en kilometer lange og som produserer et stoff som blant annet kan forlenge livet til menneskene. Den onde baron Harkonnen forsøker å sikre seg kontroll over stoffet, og som leder for Atreides-familien blir unge Paul (Kyle MacLachlan) nødt til å ta opp kampen mot Harkonnen-klanen.
Elephant Man, The
(USA 1980, 118 min)
Elefantmannen
David Lynch • Anthony Hopkins, John Hurt, Anne Bancroft, John Gielgud, Lesley Dunlop, Freddie Jones, Wendy Hiller,
Usentimental og humanistisk i sin grunntone er denne sv/hv filmen om den deformerte "elefantmannens" tragiske og absurde skjebne i Victoriatidens England. Lynch fikk kultstatus med Eraserhead, kritikerstatus med denne og publikumssuksess med Blue Velvet,
Filmen ble nominert til hele 8 Oscar. John Merrick (John Hurt) ble født med et sterkt deformert ansikt på grunn av en sjelden sykdom. Det uvanlige hodet får ham til å ligne en elefant. Fanget i et omreisende show blir Merrick utstilt og utnyttet på det groveste, som utstøtt fra samfunnet. En dag blir han oppdaget av den unge kirurgen Dr. Frederick Treves (Sir Anthony Hopkins) som lykkes i å få Merrick ut av den grusomme tilværelsen. Den rørende historien utvikler seg etterhvert som Treves oppdager at under Merricks uheldige ytre skjuler det seg en vennlig og fredfull mann. Med strålende skuespillere og god regi, har Elefantmannen vist seg å være en av David Lynch sine aller beste filmer.
Eraserhead
(USA 1977, 90 min)
David Lynch • Jack Nance, Charlotte Stewart, Allen Joseph, Jeanne Bates, Judith Anna Roberts, Laurel Near, V. Phipps-Wilson
Regissøren har selv uttalt at filmen er et resultat av erfaringer gjort i et fattigkvarter i Philadelphia hvor han en periode bodde sammen med sin kone og deres barn: «Miljøet var voldelig, hatefullt og skittent. Det er virkningen dette miljøet frambrakte aller innerst i meg som Eraserhead er et produkt av.» Filmens fortelling lar seg forsøksvis oppsummere i følgende resymé: Den forteller historien om Henry Spencer som sammen med Mary får et «barn» med overutviklede orale behov. Mary flykter fra denne skrikende vanskapningen. Henrys situasjon forverres når avkommet blir alvorlig sykt og nekter å ta til seg føde. Da vender Henry blikket innover mot Damen i radiatoren, en forførerisk kabaret-artist med enorme svulster på kinnene. Ved å nærme seg drømmen og marerittets logikk, avdekker Lynch på en nærmest psykoanalytisk måte lag på lag med virkelighet og drøm, og trekker tilskueren inn i en malstrøm av skakende opplevelser. Dersom Eraserhead har en stamfar innen filmen er det muligens Buñuels og Dalís Den andalusiske hund (1928, Cin v-04), skjønt enkelte emosjonelle tilstander i Eraserhead, hovedsakelig en puritansk redsel for sex, forplantning og farskap, hevdes å være Lynchs egne.
Formen Eraserhead fortelles i er et lappeteppe av gags, vevd sammen av en humoristisk rytme som har mye til felles med den franske regissøren JaquesTati, dog med den forskjell at Lynchs svarte humor grenser til det desperate. I en særstilling står scenene med «babyen». Lynch har nektet å uttale seg om hvordan den reptilaktige humanoiden ble skapt. Animasjonsekspertenes tips spriker mellom et kalvefoster og et kamuflert fiskehode. Mer interessant er det å legge merke til de motstridende følelsene Henry får overfor framtoningen: Frykt og avsky, men samtidig ansvar og sympati. Denne fascinasjonen av det groteske og absurde er et av særtrekkene ved Eraserhead. Det er en film merket av Lynchs regi og personlighet. Men med sin dristighet skiller den seg også fra hans senere arbeider. Dens langsomme stil gjør at seeren får tid til å fordype seg i handlingen, de dunkle bil-dene og den dystre stemningen. Det tok grunnet pengeproblemer og en ekstremt perfeksjonistisk regissør årevis å få ferdigstilt filmen. Men da den endelig fant sitt publikum i 70-årenes New York, tok det ikke lang tid før den bygget seg opp en solid tilhengerskare. Ved gjensyn av filmen på 2000-tallet står vi overfor et verk som står i en særstilling i avantgardefilmens historie.
Inland Empire
(USA 2007, 172 min)
David Lynch • Laura Dern, Jeremy Irons, Justin Theroux, Harry Dean Stanton
Inland Empire returnerer Lynch til sine eksperimentfilm-røtter etter hans mer kommersielle filmer som The Straight Story og Mulholland Drive. Resultatet er årets mest fascinerende og formmessig utfordrende film, hvor Laura Dern briljerer som skuespillerinnen Nikki Grace. Grace jobber på en filminnspilling i Hollywood som etter hvert fortoner seg som et mareritt i kjent Lynch-stil.
Innholdsmessig fortsetter filmen temaer fra Mulholland Drive, mens filmspråket ligger nærmere Eraserhead og Lynchs eksperimentelle kortfilmer. (Cover)
EKSTRAMATERIALE:
Intervjuer
Mulholland Drive
(USA 2001, 140 min)
David Lynch • Justin Theroux, Naomi Watts, Laura Elena Harring, Ann Miller, Dan Hedaya,
En ung kvinne, bare kjent som Rita, blir involvert i en bilulykke med to menn på Mulholland Drive i Hollywood. De to mennene dør i kollisjonen, men Rita overlever og krabber fra ulykkestedet. Hun husker ingenting etterpå, ikke engang navnet sitt, men greier å komme seg til et leilighetskompleks i nærheten. Dette er starten på et intenst og til tider uhyggelig drama i beste David Lynch-stil.
Senere kommer Betty, en ung aspirerende skuespillerinne, til Los Angeles og til leilighetskomplekset der hennes tante Ruth bor. Tanten er borte, men hun blir tatt imot av bestyrinnen, Coco (Ann Miller), og får komme inn i tantens leilighet. Kort etter møter hun Rita, som etterhvert åpner seg for Betty, og sammen prøver de å ut finne ut av hvem Rita egentlig er.
Dette er bare én av de intrikate historiene som foregår i Mulholland Drive. Filmen er en komplisert blanding av drøm og virkelighet. Alle de løse trådene gjør oss sterkt forvirret, og vi lurer til det siste om Lynch makter å få alle brikkene på plass i sluttminuttene.
Short Films Of David Lynch, The
(USA 2002, 97 min)
David Lynch • Talisa Soto, Harry Dean Stanton, Michael Horse, Jack Nance
A must-see for fans of the legendary filmmaker David Lynch, this collection features six short films from the master of the macabre. Spanning the director's career, from early experiments to more fully realized visions, this disc contains the shorts "Six Men Getting Sick," "The Alphabet," "The Grandmother," "The Amputee," "The Cowboy and the Frenchman" and "Lumiere". Each film is preceded by an introduction from the director. (Cover)
BONUSMATERIALE
Introduction by David Lynch
Straight Story,The
(USA 1999, 111 min)
David Lynch • Richard Farnsworth, Sissy Spacek, Jane Galloway Heitz, Everett McGill, Jennifer Edwards-Hughes,
I The Straight Story, overrasker David Lynch med en hjertevarm og stillferdig skildring av en gammel mann som krysser USA med en gammel gressklipper.
I denne rørende og stillferdige filmen tegner regissør David Lynch et lyrisk portrett av en gammel manns reise på tvers av Amerika. I 1994 kjørte 73 år gamle Alvin Straight med traktor fra Iowa til Wisconsin for å treffe sin bror Lisle, som han ikke har sett på mange år. På veien treffer han mange forskjellige mennesker, alt fra tenåringer på rømmen til en gammel veteran fra andre verdens krig. Med sine enkle historier gjør Alvin sterkt inntrykk på disse karakterene som farger hans pilgrimsreise.
Twin Peaks - Definitive Gold Box Edition
(USA 2007, 1400 min)
David Lynch • Kyle MacLachlan, Michael Ontkean, Lara Flynn Boyle, Sherilyn Fenn, Mädchen Amick, James Marshall, Everett McGill, Miguel Ferrer, Joan Chen, Piper Laurie
Etter det brutale drapet på Twin Peaks' lokale skjønnhetsdronning, Laura Palmer, oppdager den tilreisende agent Dale Cooper (Kyle MacLachlan) at den lille byen syder av dødelige hemmeligheter, snodige individer, svart kaffe og fortreffelig kirsebærpai. Ingen er helt uskyldige, og ingenting er som man skulle tro.
Fra Mark Frost og den tredobbelt Oscar-nominerte regissøren David Lynch (The Elephant Man, Blue Velvet og Mulholland Drive) kommer Twin Peaks - den fantasifulle, mørke, humoristiske og mystiske spenningsserien som har gått inn i TV-historien som en av dens mest anerkjente begivenheter. Denne boksen inneholder hele serien, nærmere bestemt 30 episoder (inkludert piloten), i tillegg til mengder av fascinerende bonusmateriale. (Cover)
Bonusmateriale
- Deleted Scenes
- Secrets Form Another Place - Exclusive Feature Lenght Documentary
- A Slice Of Lynch
- Return To Twin Peaks- The 2006 Twin Peaks Festival
- Interactive Map
- The Complete Log Lady Introductions
- Saturday Night Live Parody
- "The Falling" - Julee Cruise Musicvideo
- Golden Nuggets - On-Air Promos, TV Spots, Documents, Rara Photos
Wild at Heart
(USA 1990, 120 min)
David Lynch • Nicolas Cage, Laura Dern, Diane Ladd, Willem Dafoe, Isabella Rossellini, Harry Dean Stanton,
Kjæresteparet Lula og Sailor er på flukt. Lulas psykopatiske mor, Marietta nekter å akseptere den brennende kjærligheten hennes datter har overfor Sailor og hun setter alle midler i verk for å spore dem opp og sette en stopper for deres forhold. Imens raser kjæresteparet av gårde i sin glinsende caddilac på en underlig ferd gjennom sørstatene. Hvor enn de stopper ender de i situasjoner som grenser til det abnormale og møter de merkeligste karakterer som alle synes å ha en utpreget sleskhet til felles. Det går til tider svært hardt for seg, med sinnssyke ransmenn og perverse leimordere, men Lula og Sailor klarer alltid å kjempe seg levende fra det, takket være deres ubrytelige kjælighet til hverandre.
Wild at Heart blir av mange regnet som en allegori på den velkjente barnefortellingen om The Wizard of Oz. Her er den gule murstensveien byttet ut med glodhet sørstatsasfalt, og den strekker seg gjennom et pervertert og ondskapsfullt landskap som oser over av David Lynch's karakteristiske filmestetikk. Som en av de få regissørene som fullt ut behersker den postmoderne fortellerteknikk er filmen spekket med absurde alogiske hendelser som hele tiden ligger på lur under en glatt overflate av rene farger, tradisjonelt eventyr og stereotype figurer. David Lynch's roadmovie-epos vant gullpalmen i Cannes i 1990 til voldsom pipekonsert og bu-rop fra publikum. Til tross for Cannes-juryens anerkjennelse av filmen var det mange som hadde vanskeligheter med å takle så store doser sex og vold som det Wild at heart hadde å by på. Wild at heart er et flammehav på godt og vondt. Filmens rødglødende intensitet passer hele tiden på å balansere på ytterkantene av de begreper vi har dannet oss om hva vi kan godta av vold og sex på film. Dorothy fra Kansas ville neppe benyttet avsagd hagle i sin søken etter trollmannen fra Oz.