INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Seijun Suzuki (regi)
Irezumi ichidai (JPN 1965, 86 min) Tatooed life
Seijun Suzuki
En briljant film som går utover sine kriminalitetsfilmrøtterog blir en original fremstilling om frustrasjon, lojalitet og forpliktelse. To tidligere gangstere prøver å skjule seg i en liten kinesisk fikelandsby og problemene bryter ut når Yakuza finner dem og tar hevn. Filmen er kanskje mest kjent for politietterforskerens knall røde sko (bare en avSuzukis mange eiendommelige finesser).

Regissøren Seijun Suzuki har vært en noe misforstått og glemt figur både i hjemlandet Japan og i verdensfilmen inntil et oppsiktsvekkende retrospektiv ble satt opp i Japan og andre land på 90-tallet. Filmene hans som da ble vist vakte ikke mindre enn stor oppsikt, og man kan med rette si at de aller fleste av dem var langt før sin tid. Det meste av den spennende nye asiatiske filmen bærer en stor gjeld til denne mannen som i disse dager har gjenopptatt en svært spennende karriere. Kjennetegn i Suzukis filmer er gjerne et noe uvanlig perspektiv, nyskapende virkemidler og et ganske så fargerikt og campete blikk.

Seijun Suzuki er født i Nihonbashi i Tokyo den 24. mai, 1923. I 1943 gikk han inn i hæren for å kjempe ved fronten. I 1946 ble han innskrevet ved filmavdelingen til Kamakura-akademiet og tok eksamen som regiassistent. De påfølgende årene jobbet han som assisterende regissør for flere forskjellige studioer. I 1958 regisserte han sin første film som Suzuki Seijun og fra da regisserte han 3 eller 4 filmer hvert år.
2344 dvd-video 2
Søk i Oria: Irezumi ichidai Tatooed life
Koroshi no rakuin (JPN 1967, 88 min) Branded to kill
Seijun Suzuki • Jo Shishido, Mariko Ogawa, Mari Annu,
Filmen er sentrert rundt Hanada, alias "No. 3 Killer," den tredje beste leiemorderen innen organisert kriminalitet i Japan. Han er nær toppen i sin bransje, men lykken snur seg når han treffer Misako, en mystisk kvinne besatt av døden, som kommer til ham med et særdeles vanskelig oppdrag. I et berømt filmøyeblikk som antyder litt av filmens eksentriske følsomhet, lander en sommerfugl på våpensiktet i nøyaktig samme øyeblikk som Hanada trekker av, og fører til at han bommer på sitt mål. Denne feilen innebærer at drapsmannen nå blir skyteskive, og må flykte for livet fra sine tidligere arbeidsgivere og den mystiske ”No. 1 Killer." Selv om filmen inneholder noen spektakulære actionsekvenser, utfolder historien seg mindre som en spennende thriller enn et surrealistisk, psykoseksuelt mareritt fullt av grotesk billedspråk og merkelige innslag, fra Hanadas fetisj for lukten av kokende ris, til Misakos bruk av et dødt fuglelik som dekorasjon i bakspeilet.

Regissøren Seijun Suzuki har vært en noe misforstått og glemt figur både i hjemlandet Japan og i verdensfilmen inntil et oppsiktsvekkende retrospektiv ble satt opp i Japan og andre land på 90-tallet. Filmene hans som da ble vist vakte ikke mindre enn stor oppsikt, og man kan med rette si at de aller fleste av dem var langt før sin tid. Det meste av den spennende nye asiatiske filmen bærer en stor gjeld til denne mannen som i disse dager har gjenopptatt en svært spennende karriere. Kjennetegn i Suzukis filmer er gjerne et noe uvanlig perspektiv, nyskapende virkemidler og et ganske så fargerikt og campete blikk.

Seijun Suzuki er født i Nihonbashi i Tokyo den 24. mai, 1923. I 1943 gikk han inn i hæren for å kjempe ved fronten. I 1946 ble han innskrevet ved filmavdelingen til Kamakura-akademiet og tok eksamen som regiassistent. De påfølgende årene jobbet han som assisterende regissør for flere forskjellige studioer. I 1958 regisserte han sin første film som Suzuki Seijun og fra da regisserte han 3 eller 4 filmer hvert år.
2342 dvd-video 2
Søk i Oria: Koroshi no rakuin Branded to kill
Tôkyô nagaremono (JPN 1966, 80 min) Tokyo drifter
Seijun Suzuki • Shishido Jo, Kawaji Tamio, Watanabe Misako, Anki Tomio, Kaneko Nobuo,
Et tidligere bandemedlem, ”Phoenix” Tetsu, streifer rundt i Tokyo i påvente av nye utfordringer. Han blir så bedt om å hjelpe sin tidligere leder med å beskytte restene av deres undergrunnssamfunn. Under press fra en rivaliserende gjeng, blir Tetsu og hans sjefs ære virkelig satt på prøve når deres kompanjonger blir kastet ut i en virvelvind av utpressing, trusler, svik og forræderi. Tokyo Drifter er overveldende vakkert filmet. Fargene på settet forandrer seg i takt med handlingen og skaper dristige stemningsendringer.

Regissøren Seijun Suzuki har vært en noe misforstått og glemt figur både i hjemlandet Japan og i verdensfilmen inntil et oppsiktsvekkende retrospektiv ble satt opp i Japan og andre land på 90-tallet. Filmene hans som da ble vist vakte ikke mindre enn stor oppsikt, og man kan med rette si at de aller fleste av dem var langt før sin tid. Det meste av den spennende nye asiatiske filmen bærer en stor gjeld til denne mannen som i disse dager har gjenopptatt en svært spennende karriere. Kjennetegn i Suzukis filmer er gjerne et noe uvanlig perspektiv, nyskapende virkemidler og et ganske så fargerikt og campete blikk.

Seijun Suzuki er født i Nihonbashi i Tokyo den 24. mai, 1923. I 1943 gikk han inn i hæren for å kjempe ved fronten. I 1946 ble han innskrevet ved filmavdelingen til Kamakura-akademiet og tok eksamen som regiassistent. De påfølgende årene jobbet han som assisterende regissør for flere forskjellige studioer. I 1958 regisserte han sin første film som Suzuki Seijun og fra da regisserte han 3 eller 4 filmer hvert år.
2343 dvd-video 2
Søk i Oria: Tôkyô nagaremono Tokyo drifter