INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Jim Jarmusch (regi)
Broken Flowers
(USA 2005, 106 min)
Jim Jarmusch • Bill Murray, Julie Delpy, Jeffrey Wright, Jessica Lange, Sharon Stone, Chloe Sevigny
Kort tid etter at den erfarne skjørtejegeren Don Johnston (med -t) blir dumpet av sin siste erobring Sherry, havner en parfymert, rosa konvolutt i postkassen hans. Det anonyme brevet avslører at Don har en sønn som ser ut til å være på sporet av ham. Etter iherdig overtalelse fra sin nysgjerrige og ekstremt hjelpsomme nabo som leker mesterdetektiv begir Don seg ut på sitt livs oppdagelsesreise, en reise tilbake til de mange kvinner han for tyve år siden forførte og forlot!
Rollen som Don Johnston er skrevet spesielt for stjerneskuespilleren Bill Murray. Suksessen fortsetter for Murrays vedkommende etter Lost In Translation med en sann filmperle som kan nytes av alle. I filmens sentrale kvinnelige roller finner vi toppnavn som Sharon Stone og Jessica Lange. Broken Flowers er romantisk, underfundig og hylende morsom. Den var også en favoritt blant kritikerne som i likhet med publikum ikke får nok av Bill Murray. (Cover)
BONUSMATERIALE:
Girls on the Bus
Start to Finish
Farmhouse
Trailers
Coffee and Cigarettes
(USA 2003, 97 min)
Jim Jarmusch • Cate Blanchett, Meg White, Jack White, Alfred Molina, Steve Coogan, Bill Murray, Roberto Benigni, Steve Buscemi, Iggy Pop, Tom Waits
Dette er den ultimate filmen for deg som virkelig hater den nye røykeloven, og for de som elsker god film. Noen av oss stiftet bekjentskap med Jim Jarmusch geniale kortfilmer allerede på åttitallet, og vi og nye publikummere kan nå glede oss til en real dose koffein og nikotin.
Det er mye snakk om "den gode samtalen" for tida. Mange ønsker å ha gode samtaler, og de har sine strategier for å oppmuntre samtalen til å bli god. Hvordan kommer man på glid, liksom? Under hvilke forhold blir samtalen god, og for hvem er samtalen god?
I Jim Jarmuschs film "Coffee and Cigarettes" får vi være med på en rekke samtaler, av varierende kvalitet for samtalepartnerne, men alle med mye å by på for oss som er flue på veggen.
Å fortelle hva denne filmen handler om er fort gjort. Enkelt sagt er det en serie møter mellom cirka to personer og tildels store mengder kaffe og sigaretter.
Sagt på en annen måte, er det elleve variasjoner over temaet kaffe og røyk, Sigg og kaffe ville ikke vært sigg og kaffe dersom ingen begynte å snakke om hvor godt nikotin og koffein er sammen, eller hvis ikke noen oppfordret noen andre til å slutte å røyke. Er kaffen god? Hvor lenge har vi kjent hverandre nå?
Dead Man
(USA 1995, 121 min)
Jim Jarmusch • Johnny Depp, Gary Farmer, Crispin Glover, Lance Henriksen, John Hurt, Robert Mitchum, Iggy Pop, Gabriel Byrne
Dead Man er en mørk, bitter kommentar til dagens Amerika, laget i form av en surrealistisk Western. William Blake (Johnny Depp) er en regnskapsfører som forlater sitt hjem i Cleveland for å overta en jobb vestover i nybyggerbyen Machine. Når han kommer dit får han vite at fabrikkeieren Dickinson (Robert Mitchum) allerede har ansatt en annen mann i jobben. Han slukker sine sorger på nærmeste saloon i selskap med en forhenværende prostituert. Et voldsomt oppgjør med kvinnens elsker (Gabriel Byrne) gjør William Blake til morder. Alvorlig såret og med loven i hælene, søker han tilflukt i ødemarken hvor han treffer indianeren Nobody (Gary Farmer).
Med sitt hvite hår og ultra-kule rockper- sonlighet, er Jim Jarmusch er den erke- typiske lederfiguren innen amerikansk independent film. Han lagde Permanent Vacation i 1980 mens han fremdeles gikk på universitetet. Filmen ble senere hyllet av kritikerne. Hans gjennombrudd kom i 1984 med filmen Stranger Than Paradise. Han har hele tiden motstått tilbud fra Hollywood, tross kjempesuksesser som Dead Man med Johnny Depp, Mystery Train med Steve Buscemi, Night on Earth med Winona Ryder og Down By Law med Roberto Benigni og Tom Waits. (NFI)
Musikken er skrevet av Neil Young og består av et veldig langt spor, hvor Young improviserer frem filmens ulike stemninger. Han skifter mellom å spille gitar og pumpeorgel.
Down by Law
(USA+DEU 1986, 106 min)
Jim Jarmusch • Tom Waits, Roberto Benigni, John Lurie, Nicoletta Braschi, Ellen Barkin, Billie Neal, Rockets Redglare, Vernel Bagneris
Down By Law er Jarmuschs andre spillefilm, og hans gjennombrudd overfor et bredt publikum. Det er filmer som denne som gjorde at det å være "independent" i amerikansk film plutselig var helt ok. Denne neo-beat-noir-komedien kjennetegnes først og fremst ved tre ting: Den utsøkte svart/hvitt-fotograferingen av Robby Müller, samspillet mellom tre små, store skuespillere - og den perfekt nedtonete og zen-inspirerte humoren.
Ghost Dog - The Way Of The Samurai
(FRA, USA, DEU, JPN 1999, 110 min)
Ghost Dog
Jim Jarmusch • Forest Whitaker, John Tormey, Cliff Gorman, Tricia Vessey, Henry Silva, Camille Winbush, Isaach De Bankolè, Victor Argo
Ghost Dog (Forest Whitaker) lever på taket av en forlatt bygning sammen med en flokk duer. Her lever han etter ordene i den gamle samuraiteksten "Hagakure". Etter at mafiagangsteren (John Tormey) reddet livet til Ghost Dog ble han hans beskytter og tar oppdrag som leiemorder for ham. Men når han blir sveket av mafiafamilien reagerer han helt etter boken: Etter "The Way of the Samurai".(Cover)
BONUSMATERIALE:
Fransk Trailer
Engelsk Trailer
Filmografi Og Biografi Om Jim Jarmusch Og Forest Whitaker
Limits Of Control, The
(USA 2009, 116 min)
Jim Jarmusch • Isaach De Bankole, Tilda Swinton, Bill Murray, John Hurt, Gael Garcia Bernal, Youki Kudoh, Alex Descas
En enstøing på den gale siden av loven (Isaach De Bankole, kjent fra Night On Earth og Manderlay) er på uklart kriminelt oppdrag i Spania. Han støter underveis på en rekke merkelig forkledte karakterer som alle forsøker å få noe av ham, men han stoler ikke på noen av dem - verken den mørke forførersken, rikingen, jenta med paraplyen eller cowboyen med det vansirede ansiktet.
Regissør Jim Jarmusch har med The Limits Of Control laget en film som er strukturert til det ytterste, hvor hvert møte mellom skuespillerne har en helt spesiell mening. Selv om hensikten ikke blir klar før ved filmens slutt er de enkelte scenene intet mindre enn en nytelse: for eksempel når en platinablond Tilda Swinton diskuterer Welles og Hitchcock, eller John Hurt med raspende røst filosoferer om den spanske bohemens plass i kunst og litteratur. Bill Murray og Gael Garcia Bernal dukker også opp i sterke biroller. Handlingen kan på sedvanlig Jarmusch-vis synes underlig og langsom, men så er det heller ikke som tradisjonell filmskaper han er så fascinerende. Med glimrende fotografi av den legendariske kameramannen Christopher Doyle, kjent for sitt nære samarbeid med blant andre Wong Kar-Wai, har The Limits Of Control blitt et uendelig vakkert og komplekst stykke filmkunst. (Cover)
Mystery Train
(USA 1989, 113 min)
Jim Jarmusch • Masatoshi Nagase, Youki Kudoh, Screamin´ Jay Hawkins, Rufus Thomas
En dirrende het natt i Memphis. Et tog ankommer byen til tonene av Elvis Presleys Mystery Train. To japanske turister er på pilgrimsferd til rockens Mekka. De slår seg til ro på Arcade Hotel, et hotell som har sett bedre dager - og netter. Radioen spiller Blue Moon med Elvis. Neste morgen vekkes de av et skudd. Luisa er på flyplassen med sin manns lik i et forsøk på å få første fly tilbake til Roma. Men hun må tilbringe en natt til i Memphis. Hun møter DeeDee og de blir enige om å dele rom på Arcade Hotel. Engelske Johnny (Joe Strummer fra The Clash) sitter i en bar og drar frem en revolver i fylla. Hans kompiser plukker ham opp, og de finner et skjulested i Arcade Hotel. Radioen spiller Blue Moon med Elvis. Og neste morgen setter Johnny revolveren mot pannen. (Cover)
Night on Earth
(FRA+GBR+DEU+USA+JPN 1991, 128 min)
Jim Jarmusch • Winona Ryder, Bèatrice Dalle, Gena Rowlands, Giancarlo Esposito, Roberto Benigni,
Det sies om folk som bor i storbyer, for eksempel New York, at de ofte tar taxi, selv om de bare skal noen få kvartaler. Hvorfor? Fordi det er en liten pause fra storbyens ståk og larm. Er man heldig får man seg en hyggelig og herlig intetsigende samtale med mytefiguren over alle mytefigurer: taxisjåføren.
Night on earth tar oss med på fem svært så forskjellige taxiturer som alle foregår samtidig. Kl 03:07 GMT åpner fem taxisjåfører dørene for sine passasjerer og danner innledningen til fem helt unike samtaler. I storbyene Los Angeles, New York, Paris, Roma og Helsinki forvandles drosjekupéen til kulisser for et kammerspill fra 90-tallet.
I løpet av sine åtte filmproduksjoner har Jim Jarmusch rukket å oppnå status som en sentral regissør i USA's alternative filmmiljø, ikke minst på grunn av hans evne til å lage en særpreget og annerledes dialog mellom sine karakterer. Med kun et bakspeil å kommunisere gjennom er det dialogen mellom taxisjåfør og passasjer som danner selve rammen for handlingen i Night on Earth.
Jarmusch prøver i de fem episodene filmen består av, å skildre storbyene og menneskene som bor i dem. Men i stedet for å dvele ved bilder av hus, gater og menneskemasser, lar Jarmusch karakterene fortelle. Deres små historier og filosoferinger, deres dialekter og språk, bringer oss straks inn i den atmosfæren filmen ønsker å beskrive. I Los Angeles prøver en casting agent å overtale sin kjederøykende og tyggegummityggende drosjesjåfør om at hun har det som trengs for å gjøre en filmkarriere. I New York prøver den østeuropeiske innflytteren Helmut å manøvrere seg inn til hjertet av Brooklyn, med en snakkesalig afroamerikaner med det megetsigende navnet 'Yo-Yo', som passasjer og fører. Felles for alle historiene er at de handler om kulturkollisjoner. Rik møter fattig. Svart møter hvit. Dystre finner møter enda dystrere finner. Storbynatten er et fenomen vi ofte opplever som nådeløst og voldelig. Men innenfor drosjekupeens lille univers finner vi medmenneskelighet på tvers av kulturelle grenser.
Som i så mange av Jarmuschs filmer sitter vi til slutt igjen med alt annet enn svar. Alt er åpent og siste ord er langt fra sagt. Vi har fått reise jorden rundt og møtt nye mennesker og kanskje, hvis man tenker seg om, har man rukket å bli i hvert fall bittelitt mer klokere på hva livet egentlig handler om.
Permanent Vacation
(USA 1980, 85 min)
Aloysious Parker (Chris Parker) vandrer rundt på Manhattan. Han er en mager mann i 20-årene, som kler seg som en jazzmusiker fra 50-årene. Faren er fraværende, moren på institusjon. I sitt lille krypinn, hvor det kun er kaldt vann i kranene, danser han til gamle 45’-plater mens kjæresten røyker – dagen lang. Han kjeder seg og forlater den sparsommelig møblerte leiligheten for å vandre gatelangs i New York til tonene av saxofonen i Jim Jarmusch og John Luries soundtrack. Allie er en stor fan av Charlie Parker. Etter å ha besøket sin mor institusjonen, fortsetter ferden langs New Yorks gater. (Cover)
Stranger Than Paradise
(USA+DEU 1984, 89 min)
Jim Jarmusch • John Lurie, Eszter Balint, Richard Edson, Cecilia Stark, Danny Rosen, Rammellzee, Tom Docillo
Jarmuschs debutfilm er først og fremst en lavmælt svart komedie om kulturkollisjon, om fremmede mennesket i drømmelandet USA. Den handler om slike typer og hendelser amerikansk film sjelden eller aldri bryr seg om. Det er selvsagt ikke handlingen som er det geniale med Stranger Than Paradise. Den viktigste informasjonen ligger i det som ikke blir sagt. Filmen har en underfundig beat-humor som er ironisk og distansert. Men samtidig er dette en hjertevarm film, der en virkelig blir glad i de forskjellige karakterene.
I ettertid har Jim Jarmusch blitt stående som en av det siste tiårets mest toneangivende amerikanske uavhengige regissører, med filmer som Down By Law, Mystery Train, Night On Earth og Dead Man.