INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Stanley Kubrick (regi)
2001: A Space Odyssey
(GBR+USA 1968, 143 min)
2001: En romodyssè
Stanley Kubrick • Keir Dullea, Gary Lockwood, William Sylvester, Leonard Rossiter, Robert Beatty,
I teknisk perfeksjon overgår Kubrick de fleste filmskapere og 2001 har blitt selve science-fiction klassikeren. Kubrick sier selv: "2001 er en ikke-verbal opplevelse. Jeg forsøkte å skape en visuell opplevelse, en opplevelse som går forbi all verbal kategorisering og med sitt emosjonelle og filosofiske innhold går rett inn i det underbevisste."
Barry Lyndon
(GBR 1975, 178 min)
Stanley Kubrick • Ryan O'Neal, Marisa Berenson, Patrick Magee, Hardy Krüger, Steven Berkoff, Gay Hamilton,
Kubrick utforsker den britiske adelen på attenhundretallet.
Film etter roman av Thackery, om irlenderen Barry, som gjennom sin ungdom streber etter å komme frem i livet. Tiden er 1750 til 1800, og vi følger Barry Lyndons liv fra vuggen til graven.
Hvordan blir en irsk kjekkas uten fremtidsutsikter en del av attenhundretallets britiske adel? For Barry Lyndon (Ryan O'Neal) er svaret innlysende: På hvilken måte som helst! Barry er en lidende frier, duellant, vagabond, soldat i Syvårskrigen, spion, gambler - alt i sin klatring mot rikdom og privilegier Dette er Stanley Kubricks praktfulle versjon av William Makepeace Thackeray's roman. Mens han lagde denne smarte, satiriske filmen fant Kubrick inspirasjon i datidens kunstnere. Kostymer og omgivelser ble omhyggelig skapt etter tidens design, og spesielt utstyr benyttet for innendørs- og utendørsfilming.
Clockwork orange, A
(GBR 1971, 131 min)
Utskjelt, misforstått, geniforklart og gjenstand for grenseløs kultdyrking. Det meste kan sies om A Clockwork Orange. Fra sine respektive ståsteder har de sannsynligvis rett alle sammen. Filmen, som bygger på Anthony Burgess' roman med samme navn fra 1962, har vært omstidt siden den kom og har fremdeles evnen til å provosere. Filmatiseringen er forbudt i England, og Burgess var nødt til å skrive et ekstra sluttkapittel med en moralsk happy ending for å få boka gitt ut i USA.
Hva er det som gjør historien om den ultra-voldelige snørrungen Alex og hans tre "droogs" så kontroversiell? Den mest høylydte kritikken har dreid seg om volden i filmen, og at denne skal være forherligende. Hovedbudskapet er imidlertid grunnleggende religiøst i tillegg til at det innebærer et etisk/moralsk dilemma: Menneskets frie valg mellom gode og onde handlinger. Myndighetene med vitenskapen i ryggen har ikke rett til å hjernevaske forbrytere uansett hvilke ugjerninger de har gjort seg skyldige i. Alex blir utsatt for dette gjennom en ny type behandling kalt Ludvico-metoden. Metoden innebærer at han etter hvert føler smerte hver gang han forsøker seg på de voldelige ugjerninger han ble satt i fengsel for.
Dr. Strangelove; or How I Learned to Stop Worrying
(USA 1964, 94 min)
Dr. Strangelove Eller: Hvordan jeg sluttet å bekymre meg
Stanley Kubrick • Peter Sellers, George C. Scott, Peter Bull, Sterling Hayden, Keenan Wynn, Slim Pickens, James Earl J,
Peter Sellers var en av 60-tallets store komikere når han fikk et godt manus å jobbe med. Dessverre skjedde det alt for sjeldent, men i Dr. Strangelove fikk han ikke mindre en tre gode roller, og hadde fortjent å få den Oscaren han var nominert til. Det fantastiske er at han i alle tre rollene har muligheten til å avverge atomkatastrofen som truer verden, men noen legger alltid hindringer i veien.
Dette er Kubricks eneste komedie, laget mens den kalde krigen var på sitt kaldeste, og er en kullsort satire over hvilke inkompetente mennesker det er som kontrollerer vår framtid. Dr. Strangelove er hylende morsom, men samtidig skremmende aktuell - den forfyllede russiske ex-presidenten som vanket på horehus gir noen assosiasjoner.
Eyes wide shut
(USA+GBR 1999, 160 min)
Stanley Kubrick • Tom Cruise, Nicole Kidman, Sydney Pollack, Todd Field, Marie Richardson, Alan Cumming, Madison Egint,
William og Alice Harford lever i et harmonisk ekteskap på Manhattan. Paret tilhører den øvre middelklassen, lever godt på Williams legepraksis og forguder datteren Helena. Men det er tegn som tyder på at paret drømmer om å utforske hva som finnes utenfor ekteskapets rammer.
Åpenlys flørting med andre i et juleselskap fører til en krangel om erotiske fantasier. Når William hører at Alice var tiltrukket av en marineoffiser de traff på ferie, mister legen likevekten. Han legger ut på en ferd i New Yorks dunkle og dampende natteliv som setter moralen på harde prøver. Nysgjerrigheten kan koste William ekteskapet - og kanskje livet...
Full metal jacket
(USA 1987, 117 min)
Stanley Kubrick • Matthew Modine, Adam Baldwin, Vincent D'Onofrio, R. Lee Ermey, Dorian Harewood, Kevyn Major Howard, Arliss Howard
Mesterregissøren Stanley Kubricks film "Full Metal Jacket" fra 1987 er blitt omtalt som en av tidenes beste krigsfilmer. Brutalt og troverdig blir seeren kastet inn i Vietnam-krigens univers, der råskapen ikke kjenner noen grenser. Filmen er et dypdykk både i menneskesinnet og krigens meningsløshet.
Vi følger Joker (Matthew Modine), Animal Mother (Adam Baldwin), Gomer (Vincent D'Onofrio), Eightball (Dorian Harewood) og Cowboy (Arliss Howard) i Vietnamkrigen. Fra den harde treningen med knalltøffe instruktører hjemme på Parris Island, til slagmarken i Vietnam er vi med i hele prosessen med umenneskeliggjøring fra vanlige borgere til profesjonelle soldater. Filmen nagler deg til stolen med sin rå action fra kampene, bitende skarpe humor og virkelighetstro historie fra en av vårt århundrets verste konflikter. Regissør Stanley Kubrick stiller gjennom dette krigseposet spørsmål om hensikten med krig gjennom å vise skjebnene til personene vi følger.
Killing, The
(USA 1956, 81 min)
Stanley Kubrick • Sterling Hayden, Coleen Gray , Jay C. Flippen, Vince Edwards, Marie Windsor, Ted DeCorsia, Elisha Cook
I motsetning til Lolita og A Clockwork Orange, blir det hevdet at Stanley Kubrick's The Killing er "...his one picture that almost everyone likes."
Kubrick hadde laget to middelmådige filmer før The Killing, Fear and Desire (1953) og Killer's Kiss (1955). Idag virker disse filmene temmelig obskure, og det hevdes at Kubricks sanne era begynte med The Killing i 1956. Det hele skal utføres under det syvende løpet. Hva da?
Selvfølgelig dreier det seg om et kupp, og det skal finne sted på veddeløpsbanen. Alt er planlagt ned til minste detalj. To av de impliserte skal forårsake ulike avledningsstunts, mens resten tømmer lønningskassen for 2 millioner dollar. Det hele synes å gå greit, bare en må bøte med livet...i første omgang.
Som i så mange andre filmer i denne genren, er det en kvinne involvert. En kvinne som, ved å bevege seg for langt inn på mennenes enemerker, ødelegger både disse og seg selv.
The Killing ble laget på et heller stramt budsjett, noe Kubrick har visst å utnytte til filmens fordel. Han understreker tettheten som ligger i de skoeskelignende innendørssettene. Dette gir et klaustrofobisk tilsnitt til både karakterene og publikum. I en scene har han plassert karakterene så tett rundt et bord at vi skjønner at de kjenner hverandres kroppslige odører. De kan også se hverandre inn i øynene for så å kunne avdekke usikkerhet og svakhet.
The Killing er en "caper-movie", det vil si at filmens struktur beveger seg rundt planleggingen og utførelsen av et varp/kupp (derav ordet caper). Dette er forskjellig fra andre strukturer innen kriminalgenren. "The caper" assosieres ofte med to hovedformer for menneskelig bestrebelse, makt og forbrytelse. Denne strukturen økte i bruk på 40- og 50-tallet (vi så den i White Heat (høst-92), og var også ganske populær på 60- og 70-tallet. Dette er imidlertid ingen typisk "caper-movie". Kubrick har innlemmet detaljer som gjør The Killing til noe mer.
Det første som kan trekkes fram, er at historien ikke blir fortalt kronologisk. Hver gang det syvende løpet skal til å begynne, beveger vi oss tilbake i tid og får presentert planleggingen fra de ulike karakterers perspektiv. På denne måten kan vi se hva de forskjellige gjør på ulike steder til samme tid - og brikkene i et stort puslespill faller på plass. En annen ting som skiller The Killing fra andre i genren, er at de involverte ikke er med på grunn av spenningen, de trenger rett og slett pengene. Dette siste avslører en meget kynisk Kubrick. (trondheim-filmklubb.no)
EKSTRAMATERIALE:
- Original Theatrical Trail
Lolita
(USA 1962, 152 min)
Filmskaper Stanley Kubrick leker med temaet seksuell besettelse (et tema han fulgte videre 37 år senere i Eyes Wide Shut), med denne rørende svarte komedien basert på Vladimir Nabokovs berømte roman. En djevelsk skildring om en middelaldrende mann og hans lidenskap . Humbert Humbert tiltrekkes av småjenter, og i 12 år gamle Lolita finner han sin skjebne. Med Peter Sellers i en av rollene blir det også tid til mye svart humor. Kubrick har iscenesatt en rekke nidbilder av den amerikanske vulgariteten i konflikt med det kulturelt forfinede, men handlingslammede Europa.
Kort tid etter å ha flyttet fra Europa til Ramsdale, New Hampshire blir Humbert Humbert besatt av tanken på å gifte seg med Charlotte Haze. På den måten vil han alltid være i nærheten av sin kjære - Charlottes nydelige datter!
Paths of Glory
(USA 1957, 84 min)
Ærens vei
Stanley Kubrick • Kirk Douglas, Ralph Meeker, Adolphe Menjou, George Macready
Stanley Kubricks nå klassiske mesterverk med handling lagt til skyttergravene i Frankrike året 1916. En gruppe soldater nekter å utføre ordre og gå inn i et slag som er tapt på forhånd. Filmen angriper både militære holdninger og prestisje.
Kirk Douglas spiller Oberst Dax - øverstkommanderende for et krigstrøtt regiment i den franske hæren, stasjonert langs vestfronten under første verdenskrig. Mens den franske hæren er fanget i skyttergravene under trusselen av det tyske artilleriet, får regimentet ordre om å ta ut et av fiendens sterkeste posisjoner – noe som betegner seg som et selvmordsoppdrag. Når oppdraget så mislykkes, beordrer franske generaler utvelgelsen av tre soldater som skal stilles for krigsrett og deretter henrettes for feighet. Dax utropes som forsvarsadvokat for de utvalgte syndebukkene. Det som følger er en parodi på rettsvesenet som har forblitt relevant i flere tiår senere.
Shining, The
(GBR 1980, 119 min)
Ondskapens hotell / The Shining
Stanley Kubrick • Jack Nicholson, Shelley Duvall, Danny Lloyd, Barry Nelson, Scatman Crothers, Philip Stone, Joe Turke,
Vi møter Nicholoson i rollen som forfatteren Jack Torrance. Han mangler arbeidsro og bestemmer seg for å ta seg jobb på et forlatt sommerhotell hvor han kan få skrive i fred og ro. Har tar med sin kone Wendy (Shelly Duvall) og sin synske sønn Danny (Danny Lioyd), for å tilbringe 5 vintermåneder på fjellet. Etter en stund viser det seg at huset gjemmer en tragedie fra fortiden, som skal få alvorlige konsekvenser for familien Torrance...
Basert på fortelling av Stephen King.
Spartacus
(USA 1960, 196 min)
Stanley Kubrick • Kirk Douglas, Tony Curtis, Charles Laughton, Laurence Olivier, Jean Simmons, Peter Ustinov,
Spartacus var Kubricks første storfilm, og den er stor i flere betydninger. Den er lang - over tre timer, den ble filmet på Super Technirama 70mm og innspillingen gikk over 167 dager. Budsjettet var et av de største til da i Hollywood, og enkelte scener inneholdt mer enn 8500 statister. Filmen fikk 4 Oscar og flere nominasjoner, betegnende er at de fleste gikk på effekter som foto og kostyme.
Spartacus forteller historien om slaven Spartacus som ender opp på gladiatorskole. Dit kommer senator Crassus med følge for å bli underholdt av en tvekamp med døden til følge. Denne hendelsen fører til at gladiatorene starter et opprør og Spartacus peker seg raskt ut som leder.