INFOMEDIA UIB FILMKATALOG
Alfred Hitchcock (regi)
39 Steps, The
(GBR 1935, 85 min)
39 Trinn, De
Alfred Hitchcock • Robert Donat, Madeleine Carroll, Godfrey Tearle, Lucie Mannheim, Peggy Ashcroft
The 39 Steps har blitt betegnet som "far" til alle senere agent- og spion-filmer.
Filmen inneholder flere av elementene som gjorde Hitchcock til den sofistikerte thrillerens mester: Den sirlige presisjonen, de kjappe og effektive sceneskiftene, den hårfine balansegangen mellom spenning og overraskelse, og ikke minst Hitchcocks eminente fremstilling av frykt med seksuelle undertoner.
Den intetanende helt forfølges både av politi og spioner fra det øyeblikk en ung pike han av medlidenhet har gitt nattely, faller om på hans seng med en kniv i ryggen. Jakten fortsetter gjennom komiske, sentimentale og hårreisende situasjoner til et forrykende klimaks hvor skurken blir avslørt. (filmarkivet.no)
Alfred Hitchcock Presents - Season 1 - part 1 & 2
(USA 1955, 319 min)
Alfred Hitchcock Presenterer - Sesong 1 - del 1 & 2 / Alfred Hitchcock Presents - Season one - part 1 & 2
Alfred Hitchcock • Alfred Hitchcock, Arthur Gould-Porter, Barry Harvey, Bartlett Robinson, Harry Tyler, John Williams, Patricia Hitchcock, Percy Helton, Ray Teal, Raymond Bailey, Robert Carson, Robert H. Harris, Robert Horton, Russell Collins
Join the legendary Master of Suspense, Alfred Hitchcock, in all 39 original episodes of the first season of Alfred Hitchcock Presents, the Emmy Award-winning murder-mystery series that, in the words of Hitchcock himself, brought murder back into the home—where it belongs. This spectacular collection includes exclusive never-before-available bonus features, including in-depth interviews with Alfred Hitchcock’s daughter, Pat, and associate producer Norman Lloyd. Join stellar guest stars including Cloris Leachman, Charles Bronson, Claude Rains, Lorne Greene, Joanne Woodward, Vera Miles and more in over 16 hours of the most captivating, intriguing, suspenseful television ever aired.
EKSTRAMATERIALE:
Alfred Hitchcock Presents: A Look back
Alfred Hitchcock Presents - Season 1 - part 3 & 4
(GBR 1955, 346 min)
Alfred Hitchcock Presenterer - Sesong 1 - del 3 & 4 / Alfred Hitchcock Presents - Season one - part 3 & 4
Alfred Hitchcock • Alfred Hitchcock, Arthur Gould-Porter, Barry Harvey, Bartlett Robinson, Harry Tyler, John Williams, Patricia Hitchcock, Percy Helton, Ray Teal, Raymond Bailey, Robert Carson, Robert H. Harris, Robert Horton, Russell Collins
Join the legendary Master of Suspense, Alfred Hitchcock, in all 39 original episodes of the first season of Alfred Hitchcock Presents, the Emmy Award-winning murder-mystery series that, in the words of Hitchcock himself, brought murder back into the home—where it belongs. This spectacular collection includes exclusive never-before-available bonus features, including in-depth interviews with Alfred Hitchcock’s daughter, Pat, and associate producer Norman Lloyd. Join stellar guest stars including Cloris Leachman, Charles Bronson, Claude Rains, Lorne Greene, Joanne Woodward, Vera Miles and more in over 16 hours of the most captivating, intriguing, suspenseful television ever aired.
EKSTRAMATERIALE:
Alfred Hitchcock Presents: A Look back
Alfred Hitchcock Presents - Season 1 - part 5 & 6
(USA 1955, 295 min)
Alfred Hitchcock Presenterer - Sesong 1 - del 5 & 6 / Alfred Hitchcock Presents - Season one - part 5 & 6
Alfred Hitchcock • Alfred Hitchcock, Arthur Gould-Porter, Barry Harvey, Bartlett Robinson, Harry Tyler, John Williams, Patricia Hitchcock, Percy Helton, Ray Teal, Raymond Bailey, Robert Carson, Robert H. Harris, Robert Horton, Russell Collins
Join the legendary Master of Suspense, Alfred Hitchcock, in all 39 original episodes of the first season of Alfred Hitchcock Presents, the Emmy Award-winning murder-mystery series that, in the words of Hitchcock himself, brought murder back into the home—where it belongs. This spectacular collection includes exclusive never-before-available bonus features, including in-depth interviews with Alfred Hitchcock’s daughter, Pat, and associate producer Norman Lloyd. Join stellar guest stars including Cloris Leachman, Charles Bronson, Claude Rains, Lorne Greene, Joanne Woodward, Vera Miles and more in over 16 hours of the most captivating, intriguing, suspenseful television ever aired.
EKSTRAMATERIALE:
Alfred Hitchcock Presents: A Look back
Aventure Malgache
(GBR 1944, 31 min)
TO KORTFILMER:
- Bon Voyage - 1944
- Aventure Malgache - 1944 - 31 min
Birds, The
(USA 1963, 119 min)
Fuglene
Fuglene åpner lett og lystig med en flørt mellom rikmannsdatteren Melanie og advokaten Mitch, som møtes over et par ”love birds” i en fuglebutikk. Melanie følger opp flørten ved å dra på overraskelsesbesøk til Bodega Bay, der Mitch tilbringer helgene. Men denne helgen skal bli alt annet enn lystig, når fuglene på det lille stedet begynner å angripe menneskene. Gradvis øker de i antall inntil de blir en sverm på tusener som angriper de forsvarsløse menneskene med et djevelsk og dødelig raseri.
Blackmail
(GBR 1929, 0 min)
Alice White-saken
Blackmail var Alfred Hitchcocks - og Storbritannias -første lydfilm, totalt var filmen Hitchcock sin tiende film. Den ble også den første Hitchcockfilmen der et kjent landemerke, det Britiske museet, spilte en rolle. I denne filmen introduserer Hitchcock en rekke av de elementene som siden skulle bli hans varemerke, både når det gjelder den effektive spenningsoppbyggingen og også tematisk.
Det handler om mord, utpresning, skyld og tvetydige mellommenneskelige forhold. Visuelt er den svært stemningsfull og presis, og filmen var også en betydelig publikumssuksess i sin tid.
Bon Voyage
(GBR 1944, 26 min)
Bon Voyage
TO KORTFILMER:
- Bon Voyage - 1944
- Aventure Malgache - 1944 - 31 min
Champagne
(GBR 1928, 86 min)
Alfred Hitchcock • Betty Balfour, Gordon Harker, Jean Bradin, Ferdinand von Alten
Betty er både datter av en millionær, og en skikkelig rebell. Mot farens vilje gifter hun seg med den pengeløse Jean, og flytter til Frankrike. Der lever hun et lukseriøst liv betalt med penger fra faren. Han bestemmer seg for å stoppe Betty fra å leve det livet hun lever, ved å si at firmaet er gått konkurs. Når Betty nå må tjene penger selv tar hun seg jobb på en nattklubb.
Dial M for Murder
(USA 1954, 105 min)
Ring politiet
Alfred Hitchcock • Ray Milland, John Williams, Grace Kelly, Robert Cummings, Anthony Dawson, Leo Britt, Patrick Allen, ,
Dial M For Murderer en konvensjonell, men stilfull adaptasjon av et teaterstykke innenfor kriminal-sjangeren. Handlingen utspiller seg stort sett på èn location, nemlig i leiligheten til Tony og Margot Wendice, som lever i et skrantende ekteskap. Hun har et hemmelig forhold til den amerikansk kriminalforfatteren Mark Halliday, men etter at ektemannen oppdager dette, bestemmer han seg for å rydde henne av veien for å arve formuen hennes før hun skiller seg. Han planlegger det perfekte mord. Han utpresser en gammel svindler av en skolekamerat til gjøre jobben for han, men saken tar en uventet retning den kvelden da mordet er planlagt.
Family plot
(USA 1976, 126 min)
Arven
Alfred Hitchcock • Karen Black, Bruce Dern, Barbara Harris, William Devane, Ed Lauter, Cathleen Nesbitt, Katherine Helm,
78- åringen Hitchcock begikk med ARVEN sin 53. og siste film. Dette skulle bli
en komedie, en lek og briljering med en genre som regissøren selv hadde rendyrket på film. Filmen har to parallelle handlinger som møtes med katastrofale følger. Det noe tvilsomme medium Blanche får i oppdrag å oppspore den rike Julia Rainbirds nevø. Sammen med sin drosjesjåfør-venn, støter de på et annet par som bedriver diamanthandel og frihetsberøvelse av diamanthandlere.
Farmer's Wife, The
(GBR 1929, 110 min)
Alfred Hitchcock • Jameson Thomas, Lillian Hall-Davis, Gordon Harker, Gibb McLaughlin, Maud Gill, Louie Pounds
Når datteren hans gifter seg, ønsker den velhavende gårdbrukeren Sweetland, som er enkemann, også å gifte seg på nytt. Men det blir vanskelig for han å finne seg en passende kvinne. Han har et godt øye til tre single kvinner, men alle avviser han.
Imidlertid er han nærmere den store kjærligheten enn han aner.
Foreign Correspondent
(USA 1940, 120 min)
Utenrikskorrespondenten
Alfred Hitchcock • Joel McCrea, Laraine Day, Herbert Marshall, Albert Bassermann, Edmund Gwenn, George Sanders
En fersk utenrikskorrespondent i amerikanske "the Globe" sendes til Europa for å dekke det forventede krigsutbruddet. En eldre nederlandsk statsmann gjør et siste forsøk på å redde freden; han utsettes for et attentat og forsvinner sporløst. Med usvikelig presisjon prikkes thrillereffektene inn: spenning, skygger og drag av mystikk. Goebbels utnevner i sin dagbok 22.januar 1942 Hitchcock til frontkjempe, i det han betrakter Utenrikskorrespondenten som en absolutt antitysk tendensfilm.
Frenzy
(GBR 1972, 115 min)
Alfred Hitchcock • Jon Finch, Alec McCowen, Barry Foster, Billie Whitelaw, Anna Massey, Barbara Leigh-Hunt, Bernard Cri,
London herjes av en kvinnemorder hvis kjennetegn er at han kveler dem med slipset sitt etter å ha voldtatt dem. Den tidligere RAF-piloten blir uskyldig arrestert for drapene og må selv bidra til oppklaringen - og vi gjenkjenner et av ledemotivene i Hitchcocks lange karriere.
Tematisk er Frenzy nært beslektet med filmen man betrakter som Hitchcocks første, The Lodger, og det at han på slutten av sin karriere vender tilbake til England, kan nok oppfattes som tegn på en viss nostalgi. Eller at ringen er sluttet. Men Frenzy er langt fra en nostalgisk film. Hitchcock viser seg i storform med sin karakteristiske blanding av isende spenning og morbid humor i den beksvarte skildringen av en sjarmerende psykopat. Med Frenzy leverte Hitchcock sitt siste virkelige mesterverk.
I Confess
(USA 1953, 91 min)
Skriftemålet
Alfred Hitchcock • Montgomery Clift, Anne Baxter, Karl Malden, Brian Aherne, O.E. Hasse
I Alfred Hitchcocks I Confess, hører Fader Michael Logan (Montgomery Clift), tilsynelatende det perfekte eksempel på geistlig pietet, en drapsmanns skriftemål. Øyenvitner peker ut en prest som morderen og taushetsløftet hindrer Logan fra å fortelle sannheten – til og med i selvforsvar – når indirekte bevis gjør at Logan blir utpekt som hovedmistenkt! Oscar-vinnerne Anne Baxter og Karl Malden spiller mot hverandre som henholdsvis en gammel flamme og en politiinspektør hvis forsøk på å renvaske Logan bare gjør saken værre. Filmen er spilt inn i Quebec, på locations som understreker byens gamle tradisjoner. I Confess raser av sted mot et uforglemmelig klimaks og på ekte Hitchcock-vis kommer du til å tilstå at du er hektet. (Cover)
EKSTRAMATERIALE:
- Bak kamera dokumentar: Hitchcock´s Confession: A Look at I Confess
- Canadisk gallapremiere for I Confess
- Trailer
Jamaica Inn
(GBR 1939, 95 min)
Alfred Hitchcock • Charles Laughton, Maureen O´Hara, Leslie Banks, Robert Newton, Emlyn Williams, Wylie Watson
Jamaica Inn ble Alfred Hitchcocks siste film før han begynte å jobbe for Hollywood. Den gamle mesteren presenterer her noe så uvanlig som en eventyrfilm basert på en historisk roman av daphne du Maurier, med alle de klassiske ingrediensene som hører til i en "Hitchcock-film". (filmarkivet.no)
Lady Vanishes, The
(SWE 1938, 92 min)
En kvinne forsvinner
Alfred Hitchcock • Margaret Lockwood, Michael Redgrave, May Whitty, Paul Lukas, Basil Radford, Naughton Wayne
The Lady Vanishes var Hitchcocks siste britiske spionthriller. Det er også hans mest kjente film fra denne perioden. Like før avreise fra et feriested i en konstruert balkan-stat, blir Irish Henderson truffet i hodet av en taksten. En gammel dame hjelper henne inn på toget og de snakker litt sammen før Irish legger seg for å hvile. Når hun våkner igjen er den gamle damen forsvunnet. Irish aner at noe mistenkelig har skjedd når hennes medpassasjerer påstår at hun må ha drømt det hele. The Lady Vanishes vant kritikerprisen for beste regi i New York, noe som ble en god attest å ta med seg på ferden når Hitchcock fra nå av skulle fortsette sin karriere i Hollywood. (NFI)
Man Who Knew Too Much, The
(USA 1956, 74 min)
Mannen som visste for meget
Alfred Hitchcock • James Stewart, Doris Day, Leslie Banks, Edna Best, Peter Lorre, Nova Pilbeam, Frank Vosper, Hugh Wakefield, Pierre Fresnay, Bernard Herrmann
Med denne versjonen av "The Man Who Knew To Much" bekreftet Hitchcock sitt talent etter en rekke middelmådige filmer tidlig på 30-tallet. En hemmelig agent myrdes i Sveits, men før han dør, avleverer han vital informasjon om et planlagt diplomat-drap til et britisk, ferierende ektepar. Deres datter blir kidnappet, men morderne mislykkes og en dramatisk kamp avslutter det hele.
ManXman, The
(GBR 1929, 90 min)
Alfred Hitchcock • Carl Brisson, Malcolm Keen, Anny Ondra, Randle Ayrton, Clare Greet
En fisker og en lovende ung jurist (Pete og Philip), som vokste opp nærmest som brødre på Isle of Man, blir forelsket i den samme jenten.
Marnie
(USA 1964, 130 min)
Alfred Hitchcock • Tippi Hedren, Sean Connery, Diane Baker, Martin Gabel, Louise Latham, Bob Sweeney, Milton Selzer, Bernard Herrmann
Marnie (Tippi Hedren) er en tyv og bedrager som hater menn. Hun blir tatt på fersken av en rik forretningsmann, Mark Rytland (Sean Connery), som hun prøver å stjele fra. I stedet for å angi henne tvinger han henne til ekteskap. At hun er en tyv og løgner vet han, likevel klarer ikke Mark å motstå henne. Han er besatt av tanken på å kurere henne for problemene med menn og hennes aversjon mot fargen rødt.
Murder!
(GBR 1930, 104 min)
Alfred Hitchcock • Herbert Marshall, Norah Baring, Phyllis Konstam, Edward Chapman, Miles Mander, Gordon Druce, Esme Percy
En kveld blir Diana Baring funnet sammen med den døde kroppen til Edna Druce. Diana's klær er dekket av blod, og mordvåpenet ligger ved hennes føtter. Begge kvinnene er skuespillere som arbeider ved et teater eid av mannen til Edna. De som kjenner kvinnene er klar over at de to ikke liker hverandre.
North by Northwest
(USA 1959, 131 min)
Med hjertet i halsen
Alfred Hitchcock • Cary Grant, Eva Marie Saint, James Mason, Jessie Royce Landis, Leo G. Carroll, Bernard Herrmann
Reklamemannen Roger O. Thornhill forveksles med en hemmelig agent og jages gjennom Amerika både av fiendtligsinnede spioner og av myndighetene. Den eneste han våger å forholde seg til, er en mystisk og blendende vakker kvinne som han ikke føler seg trygg på - han vet ikke om hun vil elske med ham eller drepe ham. Kanskje planlegger hun begge deler. Tittelen henspeiler på et sitat fra Hamlet: "He is but mad north-north-west". På samme måte som at Hamlet ikke har noen å henvende seg til fordi alle tror han er gal, vikles Thornhill inn i et nett av så usannsynlige hendelser at verken politiet eller hans dominerende mor tror ham, hvilket betyr at han må komme seg ut av vanskelighetene alene.
Notorious
(USA 1946, 101 min)
Notorious er selve kvintessensen av Hitchcock, i følge Francois Truffaut. "Alle spennende scener konsentrerer seg om to ting, alltid det samme: nøkkelen og den "falske" vinflasken.", sier Truffaut i sitt berømte intervju med mesteren, og forsetter: "Den emosjonelle intrigen er verdens enkleste: to menn forelsker seg i samme kvinne." Hitchcock: "I en spionhistorie finnes det vanligvis mange voldsøyeblikk, og her har vi unngått alt slikt. Vi har benyttet oss av en ekstremt enkel metode, jeg vil nesten si normal, som i en avisnotis eller som i livet."
Paradine Case, The
(USA 1947, 115 min)
Sannheten om mrs. Paradine / Paradine saken
Alfred Hitchcock • Gregory Peck, Alida Valli, Ann Todd, Louis Jourdan, Charles Laughton, Charles Coburn, Ethel Barrymor,
En velstående britisk offiser er blitt myrdet. Offerets unge hustru blir stilt for retten, og gjennom det dramatiske rettsoppgjøret introduseres vi for en intens sjalusihistorie mellom tiltalte, hennes forsvarer og hans kone. I dette kultiverte kammer- og rettsalsdrama kan ubetalelige rolleprestasjoner bivånes, solid iscenesatt med "The Hitchcock Touch".
Psycho
(USA 1960, 108 min)
Alfred Hitchcock • Anthony Perkins, Janet Leigh, Vera Miles, John Gavin, Martin Balsam, John McIntire, Simon Oakland, Bernard Herrmann
Marion Crane rømmer byen etter å ha stjålet 40.000 dollar fra arbeidsgiveren sin i en impulshandling. Sliten og forvirret tar hun inn på det avsidesliggende Bates Motell, som drives av den noe underlige Norman Bates, hvis store hobby er å stoppe ut fugler. Blant annet. Han finner det veldig beroligende...
Filmhistoriens mest berømte og desidert nifseste mord utspiller seg i løpet av 45 sekunder - scenen Hitchcock brukte syv dager og 78 forskjellige kameravinkler på og som gjorde en hel verden skyggeredd. Psycho er det best illustrerende eksempelet på at Hitchcock var montasjekunstens mester, og en av de fremste eksponentene for 'ren film'. Psycho er dessuten, og det er vel nesten unødvendig å si, en av tidenes beste skrekkfilmer.
Rear Window
(USA 1954, 112 min)
Vindu mot bakgården
Alfred Hitchcock • James Stewart, Grace Kelly, Raymond Burr, Wendell Corey, Judith Evelyn, Thelma Ritter, Ross Bagdasar
Fotografen Jeff har brukket benet og tilbringer døsige dager i rullestolen ved vinduet hvor han har fritt innsyn til naboene sine. Fra å være et kjedelig tidsfordriv, blir smugtittingen nærmest en besettelse når han får mistanke om at en av naboene muligens har tatt livet av sin kone.
Kikkermotivet går igjen i Hitchcocks verker, men har aldri blitt uttrykt så eksplisitt og effektfullt som i Vinduet mot bakgården: Kameraet forlater praktisk talt aldri Jeffs leilighet, slik at publikum har den samme begrensede synsvinkelen som Jeff - noe som gjør oss til aktive deltagere i Jeffs voyeurisme. Spenningen ligger i at all dramatisk handling utspiller seg på avstand, i mørke rom eller bak nedtrukne gardiner, og dermed først og fremst i Jeffs - og vår - livlige fantasi.
Rebecca
(USA 1940, 130 min)
Alfred Hitchcock • Joan Fontaine, Laurence Oliver, George Sanders, Judith Anderson, Nigel Bruce, Gladys Cooper
Hitchcocks første amerikanske film minner i mangt om et eventyr, slike skumle som finnes gjenfortalt hos brødrene Grimm. Med stor tydelighet viser REBECCA riktigheten av Hitch' egen påstand om at han aldri er så fengslet av handlingen som av måten en historie kan fortelles; her er stemningsskapende kamerakjøringer og intrikate billedkomposisjoner i rikt monn. En ung pike treffer i Monte Carlo overklasseherren Maxim de Winter. De gifter seg og vender tilbake til hans herregård i England. Der preges huset i høy grad av minnene fra de Winters avdøde kone, Rebecca.
Rich And Strange
(GBR 1931, 90 min)
Alfred Hitchcock • Henry Kendall, Joan Barry, Percy Marmont, Betty Amann, Elsie Randolph
Filmens tittel er et sitat fra Shakespears "Stormen" om den endring et par gjennomgår etter dramatiske opplevelser på havet. Et ungt par forlater sin traurige forstadstilværelse og drar på jordomseiling etter en arv. Mens han ligger permanent syk i lugaren, blir hun oppvartet av en stilig offiser. Da han kommer til hektene igjen lar han seg sjarmere av en vakker prinsesse. Situasjonen tilspisser seg på vei mot Shanghai, men de overlever et forlis og vender til slutt hjem; tristere, klokere og fortsatt sammen. (Cover)
Ring, The
(GBR 1928, 116 min)
Alfred Hitchcock • Carl Brisson, Lillian Hall-Davis, Ian Hunter, Forrester Harvey, Harry Terry, Gordon Harker
De to bokserne Jack Saunders og Bob Corby kjemper om kjærligheten til en kvinne, Nellie. Jack og Nellie er gift, men ekteskapet deres fungerer ikke, og Nellie setter pris på kurtisen fra Bob.
Rope, The
(USA 1948, 80 min)
Repet
Alfred Hitchcock • James Stewart, Farley Granger, John Dall, Cedric Hardwicke, Joan Chandler, Constance Collier,
To tidligere studiekamerater dreper en felles venn fordi de anser seg selv som intellektuelt overlegne. Mordet "rettferdiggjøres" som en demonstrasjon av Nietzsches overmennesketeori, som filosofiprofessoren deres har forelest om. Kisten de legger liket i, bruker de som spisebord under festen samme kveld, der offerets kjæreste og hans foreldre er blant gjestene. Professoren (James Stewart) dukker også opp, og skjønner gradvis at noe ikke stemmer.
Repet er filmatisk sett et avantgardistisk eksperiment: Hitchcock ønsket å lage en film uten et eneste klipp, slik at det skulle virke som om den var gjort i èn lang tagning. Handlingen på lerretet strekker seg over 80 minutter, som også er filmens faktiske varighet, og de eneste synlige klippene er de som nødvendigvis måtte komme når fotografen måtte skifte film i kameraet.
Sabotage
(GBR 1937, 73 min)
En kinoeier, Mr Verlock er medlem av en hemmelig organisasjon med sabotører i London. Han bor med sin kone Sylvia og hennes yngre bror Stevie. De vet ingenting om Mr Verlocks hemmelige liv. Scotland Yard setter en ”undercover” agent på saken, Ted…som må jobbe i butikken vedsiden av kinoen for å etterforske ham. Mr Verlock får ordre av ”top goncho’en” i organisasjonen å sette en bombe i undergrunnen. Mr Verlock sender lille Steve med ”leveransen”. (Cover)
Basert på en roman av Joseph Conrad (The Secret Agent)
Saboteur
(USA 1942, 108 min)
Sabotør
Alfred Hitchcock • Robert Cummings, Priscilla Lane, Otto Krüger, Alan Baxter, Alma Krüger, Norman Lloyd, Clem Bevans,
Hitchcocks krigstidsthriller Saboteur har et berømt dramatisk klimaks hvor helten og sabotøren konfronterer hverandre på toppen av frihetsgudinnen. Men det er en av regissørens mest ujevne filmer, mindre minneverdig som helhet enn for en del slående enkelt-avsnitt.
Secret Agent
(GBR 1936, 83 min)
Hemmelige agenter
Alfred Hitchcock • John Gielgud, Robert Young, Peter Lorre, Madeleine Carroll, Percy Marmont, Lilli Palmer
Typisk spiondrama, men med Hitchcocks egne humoristiske blikk.
Forfatteren Edgar Brodie får sin død iscenesatt av den britiske etteretningstjenesten. Han får ny identitet som Richard Ashenden, og blir overtalt til å delta som spion på et oppdrag i Sveits. Med seg har han den vakre Elsa Carrington som sin 'kone', og mannen som bare går under navnet Generalen - en profesjonell men sinnsyk drapsmann. (NFI)
Shadow of a doubt
(USA 1942, 110 min)
I tvilens skygge
Alfred Hitchcock • Teresa Wright, Joseph Cotten, MacDonald Carey, Henry Travers, Patricia Collinge, Hume Cronyn,
Shadow of a Doubt kan ses på som inspirasjonskilden til David Lynchs Blue Velvet. Handlingen er lagt til en amerikansk småby, der det virker som om solen alltid skinner på de lekende barna, i gater som strekker seg langs hvite stakittgjerder som kjærlig omfavner hjemmene til de lykkelige middelklassemenneskene. Men bak de trygge fasadene kan de mest grusomme hemmeligheter skjule seg, og river man fasadene ned, vil ondskapen forplante seg, og alt det som en gang var vakkert vil aldri fortone seg slik igjen. I Shadow of a Doubt er det onkel Charlie som bringer ondskapen med seg. Han besøker familien sin etter mange års fravær. Det er et lykkelig gjensyn, men det går ikke lenge før hans niese begynner å ane at Charlie bærer på unormalt mye aggresjon og forakt. Gradvis skjønner hun at Charlie ikke er den han utgir seg for å være, men i virkeligheten er den kyniske "enkemorderen." Shadow of a Doubt er en av Hitchcocks egne favoritter. Han har kalt den sin logisk og psykologisk mest troverdige film, noe den amerikanske forfatteren Thornton Wilder, som stod for manuset, skal ha sin del av æren for.
Skin Game, The
(GBR 1931, 77 min)
Alfred Hitchcock • C.V. France, Helen Haye, Jill Esmond, Edmund Gwenn, John Longden, Phyllis Konstam, Frank Lawton, Herbert Ross, Dora Gregory
En gammel tradisjonsrik familie, og en ny moderne familie kjemper om et landstykke i en liten engelsk landsby. Så hard er kampen at de nesten ødelegger hverandre.
Spellbound
(USA 1945, 111 min)
Trollbundet
Alfred Hitchcock • Ingrid Bergman, Gregory Peck, Leo G. Carroll, Michael Chekhov, Rhonda Fleming, John Emery
Hitchcock forteller i denne psykologiske thrilleren med surrealisten Salvador Dalis hjelp om hvordan gale drømmer får vanviddet og tvangsforestillingene til å bruse opp. På et sinnsykehus venter man på den nye overlegen - Dr. Edwards. Etter hans ankomst danner en fryktelig anelse seg hos legene: doktoren er ikke Dr. Edwards, men en syk person med skyld-traumer og hukommelsestap. Han tror fullt og fast på at han er Dr. Edwards, som viser seg å være myrdet, men Ingrid Bergmans psykolog-gestalt hjelper han ut av mørket og tilbake til sin identitet.
Stage Fright
(GBR 1950, 110 min)
Vantett alibi / Lampefeber
Alfred Hitchcock • Jane Wyman, Marlene Dietrich, Michael Wilding, Richard Todd, Alastair Sim, Sybil Thorndike, Kay Walsh, Miles Malleson, Hector MacGregor, Joyce Grenfell, André Morell, Patricia Hitchcock, Ballard Berkeley
I Alfred Hitchcocks verden er teateret et sted der farer lurer i kulissene, rollefigurer ikke er det de synes å være og teppet når som helst kan gå ned for siste gang. Den morsomme Stage Fright springer ut fra denne underholdende tradisjonen. ...
Stage Fright (1950) var Hitchcocks første film for Warner Bros. i Hollywood. Her spiller et av filmhistoriens udiskutabelt største ikoner, Marlene Dietrich, filmens femme fatale - skuespillerinnen Charlotte Inwood. Hennes mann er drept og hun lurer sin unge elsker Johnny til implisitt å påta seg skylden. Men Eve (Wyman), som er forelsket i Johnny, tror på hans uskyld og setter igang litt av en maskerade for å redde ham.
Det Stage Fright mangler i spenning tar den igjen for med glimrende skuespill, og en rekke innslag av britisk humor. Det beste er likevel Marlene Dietrich. Hun fremstår i all sin guddommelige glans, på tross av sine her femti år. Et høydepunkt er når hun fremfører melodien "The Laziest Girl In Town", som Cole Porter spesialkomponerte.
Strangers on a Train
(USA 1951, 99 min)
Farlig reisefølge
Alfred Hitchcock • Farley Granger, Robert Walker, Ruth Roman, Leo G. Carroll, Patricia Hitchcock, Marion Lorne,
Den kjente tennisstjerna Guy Haines hater sin utro kone, men hun motsetter seg skildsmisse. På ekspresstoget møter han den mystiske Bruno, en underlig fyr som virker frastøtende og tiltrekkende på samme tid. Det viser seg at Bruno har lite til overs for sin far, og han kommer derfor med et farlig forslag. "I'll kill yours, you kill mine". Spørsmålet som gjenstår er om dette bare er tomme ord?
Hitchcock viser igjen sine genistreker i denne klassikeren fra 1951. Her utforsker han menneskets splittethet og grensebarrierer.
Denne dvd har to sider, hvorav den ene er Hollywoodversjonen, mens den andre er en britisk versjon (begge Hitchcock), hvor bl.a. den homoerotiske fasinasjonen Bruno har ovenfor Guy står litt mer tydelig frem.
Suspicion
(USA 1941, 99 min)
Mistanke
Alfred Hitchcock • Joan Fontaine, Cary Grant, Nigel Bruce, Cedric Hardwicke, May Whitty, Isabel Jeans, Heather Angel
Uforlignelige Cary Grant er er historiens svartmankede helt og Joan Fontaine er generaldatteren som faller i gamblerens hender med duggvåt oppriktig forelskelse. Paret gifter seg etter en hektisk romanse, men hans pengeforbruk og en god venns mystiske død får henne til å mistenke at han har giftet seg med en morder hvis neste offer er henne selv.
Topaz
(USA 1969, 127 min)
Alfred Hitchcock • Frederick Stafford, John Forsythe, John Vernon, Dany Robin, Karin Dor, Michel Piccoli,
En russer høyt oppe i det sovjetiske byråkratiet hopper av i USA, og blir debriefet av den amerikanske agenten Michael Nordstrom. Han avslører at det finnes en fransk spionring med kodenavnet "Topaz" som selger Nato-hemmeligheter til russerne. Michael tar kontakt med sin franske kollega Andre Devereaux for å få avslørt spionene.
Torn curtain
(USA 1966, 119 min)
Full alarm
Alfred Hitchcock • Paul Newman, Julie Andrews, Wolfgang Kieling, Ludwig Donath, Lila Kedrova, Hansjörg Felmy, Tamara To,
Et dampskip med en gruppe vitenskapsmenn drar fra Norge på vei til en internasjonal kongress i København. To av passasjerene ombord, professor Michael Armstrong og Sarah Sherman diskuterer fremtidige gifteplaner når Armstrong får et kryptisk telegram. Når de ankommer København starter en rekke hendelser som får Sarah til å bli mistenksom. Michael hevder at han plutselig må til Sverige, men det viser seg at han egentlig har tenkt seg til øst-Berlin. Noe forvirret følger hun med ham dit, bare for å oppdage at han har tenkt å hoppe av.
Trouble with Harry, The
(USA 1955, 99 min)
Men... hvem myrdet Harry?
Alfred Hitchcock • Edmund Gwenn, John Forsythe, Shirley MacLaine, Mildred Natwick, Jerry Mathers, Mildred Dunnock, Roya, Bernard Herrmann
Kaptein Albert Wiles går ofte på kaninjakt, men treffer sjelden - inntil han treffer Harry. Og nå er Harry død. Når så Albert forsøker å kvitte seg med liket, oppstår en voldsom trafikk av mennesker i det avsidesliggende skogholtet - mennesker som ikke har noe annet til felles enn at de på en eller annen måte er knyttet til den døde!
Hitchcocks herlige svarte komedie om et problematisk lik og alle dets potensielle mordere, ble ingen stor suksess da den kom på kino i 1955. Til det var den rett og slett for makaber. Hitchcock selv var svært fornøyd med filmen, som for øvrig ble Shirley MacLaines debut på lerretet. Hitchcock var åpenbart forut for sin tid, for filmen har i ettertid blitt betraktet som en av hans desiderte klassikere.
Under Capricorn
(GBR 1949, 117 min)
I 1831 drar iren Charles Adare til Australia for å starte et nytt liv ved hjelp av sin fetter som nettopp har blitt utpekt til guvernør. Når han ankommer møter han den mektige jordeieren og eks-fangen Sam Flusky, som foreslår en businessavtale med ham. Under et middagsselskap hos Flusky møter Charles Fluskys kone Henrietta som han kjente som barn i Irland. Henriette er en alkoholiker som ser ut til å stå på randen til galskap.
Vertigo
(USA 1958, 127 min)
Alfred Hitchcock • James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Raymond Bailey, Ellen Corby, Bernard Herrmann
Vertigo er utvilsomt Hitchcocks definitive mesterverk. Det er her hans tematiske besettelser, koblet med en stadig mer utviklet teknisk oppfinnsomhet, for alvor slår ut i full blomst. Vertigo betyr svimmelhet - og tilskueren hypnotiseres inn i svimmelheten. Der samtlige av Hitchcocks tidligere filmer har vært lette å like på grunn av sine håndtverksmessige kvaliteter og det psykologiske drivet, er Vertigo en av de få av hans filmer som også konfronterer og engasjerer publikums følelser.
James Stewart spiller en detektiv med høydeskrekk i San Fransisco, som er leid inn for å finne en venns kone (Kim Novak) som ønsker å ta livet sitt. Etter at han redder henne fra å hoppe i sjøen, blir han mer og mer besatt av den vakre engstelige kvinnen. En av kinohistoriens mest nervepirrende, romantiske filmer med sine fascinerende kameravinkler blant noen av San Franciscos best kjente landemerker.
Wrong Man, The
(USA 1956, 101 min)
The Wrong Man er både lik og ulik Alfred Hitchcocks andre filmer. Historien bygger opp spenning, bildene er fengslende og dilemmaet genuint skremmende. Men denne gangen dramatiserer spenningens mester de rystende, sanne opplevelsene til en mann som ble stilt for retten for forbrytelser utført av en dobbeltgjenger og ransmann. Henry Fonda spiller musikeren Manny Balestrero, en mann full av et synlig, men uuttalt raseri over den feilaktige arrestasjonen. Vera Miles er hans forstyrrede kone Rose, drevet til vanvidd av prøvelsene. Hitchcock er rett mann til å bringe de foruroligende fakta fra saken til liv på skjermen, og det gjør han med dokumentarisk presisjon. Han gjorde byen New York til stjerne i filmen og ga små roller til vitner fra den virkelige rettssaken mot Balestrero. Han filmet på mange faktiske locations, blant dem The Stork Club, Mannys fengselscelle og Roses sanatorium. (Cover)
EKSTRAMATERIALE:
Bak kamera dokumentar:
Guilt Trip: Hitchcock and The Wrong Man
Trailer
Young and Inocent
(GBR 1938, 84 min)
Ung og uskyldig / Young and Inocent
Alfred Hitchcock • Nova Pilbeam, Derrick de Marney, Mary Clare, Edward Rigby, Basil Radford, George Curzon, Percy Marmont
I "verdens vakreste kamerakjøring" hvor kameraet svever over et dansegulv før det fokuseres tett på et bevrende øye, avsløres morderen i YOUNG AND INNOCENT. Hitchcocks yndlingstema, den dobbelte jakt, behandles også her, hvor en ung mann beskyldes for et mord han ikke har begått. Han flykter og forfølges av politiet, mens han selv forfølger den egentlige morderen. Hitchcock fullendte sin britiske blanding av spenning, humor og raffinert teknikk i denne underholdningsthrilleren. (filmarkivet.no)